Ampumaurheilun valmentajat Kisakalliossa
9.9.2013 klo 12:00

Suomalaisen huippuammunnan vetäjät ja nuoriso-ja seuratoiminnan kehittäjät pohtivat valmennustoiminnan linjoja Kisakalliossa.

Kahden päivän kehittämisseminaarissa pohditaan valmennustoiminnan eripuolia sekä kuluvan vuoden että tulevan liiton 95-vuotisjuhlavuoden osalta. Ensimmäisen päivän teemoina olivat mm. talouden näkymät, Miten yhdistämme ME YHDESSÄ seurojen kehitysprosessin edistämään huippu-urheilun kautta myös seuratoimintaa.

Olympiakomitean tarkkuuslajien koordinaattori Kimmo Yli-Jaskari valotti urheilijoiden valmennuksen ympärille suunniteltuja tukitoimia, mm. henkistävalmennusta, näköfysiologin palveluja sekä terveydenhuoltoon liittyviä kysymyksiä.

Yhtenä keskeisenä päiviän teemana oli myös pohtia lajien eri valmennusryhmien valintakriteereitä ja sitä millä tavalla ne olisivat yhteismitallisia lajien kesken.

Päivän liikunnallisessa sessiossa valmentajat tutustuivat toiseen tarkkuuslajiin eli curlingiin valmentaja Lauri Ikävalon johdolla. Lajitutustumisen päätti tiestysti ottelu, jossa haulikkovalmentajat (Matti Nummela, Pekka Maunula vahvistettuna toiminnanjohtajalla) voittivat suosikkiasemassa kisaan lähteneet luotipuolen valmentajat (Pasi Wedman, Marko Leppä vahvistettuna valmennuksen johtajalla) selvästi tuloksella 2-0.
– "Luotipuoli ei pystynyt toteuttamaan kapteeninsa Juha Hirven ohjetta "keskeltä saa eniten pisteitä". Curling vaatii hereillä oloa, nopeutta ja herkkyyttä. Harjauksen on onnistuva tarkan osuman lisäksi", selvittivät voittajat taktiikkaansa ja toimiaan.

Tiistain pohdinnanaiheita ovat mm. tehoryhmävalmennuksen suuntaaminen Ampumaurheilijan polun suuntaan, Akatemia- ja urheilulukiovalmennuksen soveltaminen ja käynnistäminen ampumaurheilussa sekä PV:n Urheilukoulun mahdollisuudet sen muuttaessa Santahaminaan.

Tiistaina käydään myös käsiksi tulevan vuoden leiri- ja kilpailukalenteriin, jonka keskeisinä kv-osioina ovat Maailman Mestaruuskilpailut Granadassa. Kuluvan vuoden kilpailukalenterista ovat vielä jäljellä haulikon MM-kilpailut Perussa sekä eri lajien EC- ja  MC-finaalit.