Juho Kurki neljäs ilmakiväärin maailmancupin finaalissa
9.11.2013 klo 12:00

Juho Kurki kuvattuna EM-kilpailuissa.

Maailmancupin finaalin ensikertalainen Juho Kurki selviytyi urakastaan hienosti, sillä hän sijoittui neljänneksi Saksan Münchenissä lauantaina järjestetyssä ilmakiväärin kilpailussa.

Kansainvälisen ampumaurheiluliiton (ISSF) kivääri- ja pistoolilajien finaalit alkoivat Münchenissä perjantaina ja päättyvät maanantaina. Miesten ilmakivääri kilpailtiin lauantaina. Mukana oli lajin kymmenen kauden parasta ampujaa, heidän joukossaan Kankaanpään Ampumaurheilijoita edustava Juho Kurki.

Kurki oli toinen suomalainen, joka osallistui ISSF:n tämän kauden maailmancupien finaaleihin. Satu Mäkelä-Nummela sijoittui naisten trapissa samoin neljänneksi lokakuussa käydyssä haulikkolajien finaalitapahtumassa.

Kauden aikana Kurki sijoittui kolme kertaa kahdeksan parhaan joukkoon maailmancupien kilpailuissa. Sijoituksista kaksi tuli ilmakiväärissä ja yksi pienoiskiväärissä. Hän voitti maaliskuussa ilmakiväärin EM-pronssia Tanskan Odensessa.

Ampumaurheiluliiton kiväärilajien päävalmentaja Juha Hirvi sanoi ennen Münchenin-matkaa, että Kurki harjoitteli ensimmäistä MC-finaaliaan varten hyvin. Se näkyi ja kannatti, sillä Münchenin peruskilpailussa Kurki tähtäsi 626,0 pistettä (104,5+105,4+104,1+105,4+102,0+104,6), jotka oikeuttivat siinä vaiheessa neljänteen sijaan.

Pääsy kahdeksan parhaan finaaliin näytti helpolta, mutta Kurjen mukaan ”tekeminen ei ollut ihan helppoa”. Viidenteen sarjaan tulivatkin ”umpisurkeat” pisteet. Muut sarjat sen sijaan olivat tasaisen hyviä.

– Hyvä kuitenkin, että keskinkertaisenakin päivänä saa tehtyä tuollaisen tuloksen. Tavoitteena pitää olla sekä naisilla että miehillä – Suomessakin – sellainen 105 pisteen taso, jatkuvasti ja joka sarjalla. Siis jos meinaa jotenkin pärjätä maailmalla. Siihen ei riitä 15 000-20 000 laukausta vuodessa, vaan tuplat ja ajatuksella, Hirvi painotti.

Peruskilpailun parhaan tuloksen 629,2 pistettä ampui kisan nuorin osanottaja, vuonna 1996 syntynyt Kiinan Haoran Yang. Hän oli lopulta kisan ykkönen. Kiinalaiset ottivat kaksoisvoiton, sillä Yang oli ykkönen ja Tao Wang kakkonen. Kaksikolla oli eroa 0,2 pistettä. Pronssin nappasi Italian Niccolo Campriani.

Yangin kausi oli erinomainen, sillä aiemmin hän voitti kaksi ilmakiväärin maailmancupin kilpailua (München ja Fort Benning).

Kurki oli tyytyväinen finaalisuoritukseensa.

– Se oli hyvä päätös kaudelle. Vain kolme oli tänään parempia. Tästä on hyvä jatkaa, hän sanoi.

Hirven mukaan Kurjen kilpailu meni ”melko hyvin”.

– Koko finaalin ajan oli tiukkaa. Juho parantaa tekemistään finaalissa koko ajan. Nyt se muistutti jo sitä, mitä on harjoiteltu, Hirvi summasi.

Miesten ilmakiväärin maailmancupin finaalissa viimeisin suomalaismitali on tullut vuonna 2009, kun Henri Häkkinen sijoittui kolmanneksi. Sitä ennen kiväärilajien MC-finaalin mitaleille ylsi Juha Hirvi, vuonna 1998.

Joulukuussa 22 vuotta täyttävältä Kurjelta menivät viime vuoden Lontoon olympialaiset harmittavasti sivu suun. Hän jäi olympiapaikasta yhden pisteen päähän viimeisessä mahdollisessa kilpailussa. Kurki onkin sanonut jo vuosi sitten, että hänen kaikki tekemisensä tähtää nyt Brasilian Rio de Janeirossa vuonna 2016 järjestettäviin seuraaviin kesäolympialaisiin.

Kurki oli ilmakiväärin maailmancupin finaalin kolmanneksi nuorin ampuja. Yangin lisäksi häntä nuorempi oli vuonna 1993 syntynyt Valko-Venäjän Ilja Tsharheika, joka oli kisassa viides.

Kiinalaiset juhlivat lauantaina, sillä miesten kaksoisvoiton lisäksi Kiinalla oli naisten ilmakiväärissä kolme ampujaa viiden parhaan joukossa. Ykkönen oli Kiinan Siling Yi. Toiseksi sijoittui Serbian Ivana Maksimovic ja kolmanneksi Kiinan Liuxi Wu. Saksan Sonja Pfeilschifter oli neljäs ja Kiinan Jing Chang viides.

Ilma-aseiden EM-kilpailut järjestetään Moskovassa helmi-maaliskuussa ja ISSF:n neljän vuoden välein järjestettävät kaikkien lajien MM-kilpailut syyskuussa Espanjan Granadassa. Granadassa jaetaan jo ensimmäiset olympiapaikat Rio de Janeiroon.

ISSF:n kivääri- ja pistoolilajien maailmancupin finaali
8.-11.11. München, Saksa

Tuloksia la 9.11.

Miesten 10m ilmakivääri 60 ls + finaali: 1) Haoran Yang Kiina 205,9 (629,2), 2) Tao Wang Kiina 205,7 (624,2), 3) Niccolo Campriani Italia 185,9 (625,5), 4) Juho Kurki Suomi 164,9 (626,0), 5) Ilja Tsharheika Valko-Venäjä 143,6 (625,1), 6) Qinan Zhu Kiina 122,5 (628,9), 7) Peter Sidi Unkari 101,5 (626,9), 8) Sergei Richter Israel 81,6 (620,1), 9) George Moldoveanu Romania 619,4, 10) Dempster Christenson Yhdysvallat 618,9.

Lisää tietoa kilpailuista täällä