Sibbo Skyttegille voitti Pohjolan Maljan kuudennen kerran peräkkäin
30.11.2013 klo 12:00

SSG:n puheenjohtaja Elof Juselius ja Pohjolan Malja. Kuva: Lassi Palo

Sibbo Skyttegille ry:lle (SSG) ojennettiin Suomen Ampumaurheiluliiton liittovaltuuston kokouksen yhteydessä arvostettu Pohjolan Malja -palkinto.

Palkinto myönnetään SM-sijoitusten perusteella parhaalle ampumaurheiluseuralle. SSG sai palkinnon nyt kuudentena vuonna peräkkäin. Se oli ykkönen myös vuosina 2004-06.

Pohjolan Maljan otti vastaan SSG:n puheenjohtaja Elof Juselius, ja sen luovuttivat hänelle SAL:n puheenjohtaja Pia Nybäck ja liittovaltuuston puheenjohtaja Hannu Haapaniemi.

Pian päättyvä vuosi oli SSG:lle taas varsin tuloksekas. Saldona oli 32 henkilökohtaista SM-kultamitalia, 21 hopeaa ja 22 pronssia. SM-joukkuemitaleja SSG tähtäsi yhteensä neljätoista eli seitsemän kultaa, kuusi hopeaa ja yhden pronssin.

SSG:llä oli keskiviikkona syyskokous, jossa palkittiin seuran arvokilpailumitalisteja. Tällä kertaa kaikki olivat EM-mitalisteja: seitsemän henkilökohtaista ja yksi joukkuekulta, jossa kaikki olivat SSG:n jäseniä. Lisäksi kaksi SSG:n jäsentä oli mukana muissa mitalijoukkueissa.

Pohjolan malja -pisteiden neljä parasta seuraa oli samat kuin vuosi sitten eli SSG, Raseborgs Skyttar, Kuopion Ampuma- ja Metsästysseura ja Kangasalan Kymppi-64. Pisteitä sai kaikkiaan 177 seuraa eli neljä enemmän kuin vuosi sitten.

Pohjolan Malja -pisteet 2013 (30 parasta): 1) Sibbo Skyttegille 905, 2) Raseborgs Skyttar 573, 3) Kuopion Ampuma- ja Metsästysseura 540, 4) Kymppi-64 515, 5) Etelä-Saimaan Ampujat 465, 6) Lahden Ampumaseura 425, 7) Turun Seudun Ampujat 399, 8) Orimattilan Seudun Urheiluampujat 397, 9) Satakunnan Ampujat 348, 10) Haapajärven Ampumaseura 344, 11) Salon Seudun Ampujat 341, 12) Esbo Skytteförening 332, 13) Kankaanpään Ampumaurheilijat 329, 14) Porkkalan Ampujat 321, 15) Poliisien Ampumaseura 315, 16) Pohjois-Hämeen Ampujat 302, 17) Mikkelin Ampujat 282, 18) Nokian Seudun Ampujat 266, 19) Säkylän Seudun Ampujat 260, 20) Rauman Seudun Ampujat 259, 21) Keski-Suomen Ampujat 232, 22) Sodankylän Ampujat 222, 23) Savonlinnan Metsästys- ja Ampumaseura 211, 24) Kuusankosken Ampujat 193, Loimaan Laukojat 193, 26) Suomussalmen Urheiluampujat 192, 27) Pieksämäen Seudun Ampujat 175, 28) Vasa Skyttegille-Vaasan Ampujat 163, 29) Suomen Metsästysyhdistys 160, 30) Lehtimäen Ampujat 143.

Pohjolan Maljan voittajat 2000-

Pohjolan Malja -kilpailussa seurat saavat pisteitä ammunnan SM-kilpailujen tuloksista. Pisteitä saa kahdeksan parasta (siluetti kolme).
2000-2003 Raseborgs Skyttar
2004-2006 Sibbo Skyttegille