Ampumaurheilijoilla vauhdikas testileiri Kisakalliossa
12.1.2014 klo 12:00

Anne Rikala veti aamujumpan ampumaurheilijoille sunnuntaina. Kuvat: Lassi Palo
Henri Sorvo, Juho Kurki ja Sami Ritsilä seuraavat Anne Rikalan mallisuoritusta.
Oskari Kössi.
Tommi Takanen.
Valokuvaaja Kari Kuukka.
Mira Suhonen ja Kari Kuukka tarkistavat miltä kuvat näyttävät.
Hanna Pitkäsen vuoro olla kuvattavana.

Ampumaurheiluliiton olympia- ja maajoukkueryhmien testileiri järjestettiin viikonvaihteessa Kisakallion urheiluopistossa. Leirille osallistui yli kolmekymmentä urheilijaa ja yhdeksän valmentajaa sekä liiton johtajia.

Ampumaurheiluliiton olympia- ja maajoukkueryhmien testileiri järjestettiin viikonvaihteessa Lohjan lähellä sijaitsevassa Kisakallion urheiluopistossa. Leirille osallistui 32 urheilijaa. Heidän lisäkseen paikalla olivat Olympiakomitean tarkkuuslajien lajiryhmävastaava Kimmo Yli-Jaskari, lajien päävalmentajat ja liiton johtajia.

Leirin tavoitteena oli testata maajoukkueurheilijat ja antaa testien perusteella henkilökohtaiset harjoitusohjeet. Lauantaina tehtiin kunto- ja liikkuvuustestit. Lisäksi käytiin läpi vuoden suunnitelmat niin lajeittain kuin henkilökohtaisestikin. Palautekeskustelut olivat sunnuntaina ennen kotiinlähtöä.

Sunnuntai alkoi voima- ja liikkuvuusharjoituksella, jonka veti huippu-urheilu-uransa lopettanut meloja Anne Rikala. Hän on nykyään Kisakallion urheiluopiston nykyinen valmennuksen ja testauksen kehittäjä. Harjoituksen jälkeen urheilijoista otettiin valokuvat. Pari tuntia kestäneestä hyvähenkisestä kuvaussessiosta vastasi tunnettu urheiluvalokuvaaja Kari Kuukka.

– Olipa mukava kuvata ampumaurheilijoita! Kaikki meni todella hyvin, Kuukka kehui, kun hänen hikinen urakkansa oli päättynyt.

Urheilijoille kerrottiin myös ravitsemuksesta – mitä pitäisi tehdä ennen kilpailua ja kilpailun aikana.

Ampumaurheilijat ja valmentajat olivat erittäin tyytyväisiä viikonlopun antiin.

– Se oli hyvä ja hyödyllinen, kivääriampuja Katarina Långström tiivisti monien ajatukset.

Långströmin kanssa samaa mieltä olivat muun muassa pistooliampujat Mira Suhonen, Anette Källi, Tiina Jänkälä ja Ritva Karri. Suhonen tosin poti flunssaa eikä ollut aivan sataprosenttisessa kunnossa. Jos olivat kuntotestit rankkoja, sitä oli myös Rikalan vetämä puolentoista tunnin aamujumppa, mutta urheilijat saivat siitä varmasti vinkkejä tuleviin harjoituksiinsa.

Yli-Jaskari korosti myös viikonlopun sosiaalista merkitystä. Ampumaurheilijat ovat harvoin olleet testattavana näin isolla porukalla, ja nyt heillä oli hyvä mahdollisuus tutustua toisiinsa, hän painotti. Myös kiväärilajien päävalmentaja Juha Hirvi oli tyytyväinen:

– Porukat vetivät ihan tosissaan, ja palavereja on pidetty. Viikonloppu oli hyvä, Hirvi sanoi.