Juho Kurki yllättyi valinnastaan vuoden parhaaksi ampumaurheilijaksi
14.1.2014 klo 12:00

Urheilutoimittajat valitsivat Juho Kurjen viime vuoden parhaaksi ampumaurheilijaksi. Kuvat: Lassi Palo
Tero Pitkämäki valittiin juhlavassa Urheilugaalassa Vuoden urheilijaksi.

Urheilutoimittajain liitto on valinnut Juho Kurjen vuoden 2013 parhaaksi ampumaurheilijaksi. ”Valinta tuntuu hyvältä”, valinnastaan yllättynyt Kurki sanoi.

Urheilutoimittajain liitto on valinnut kivääriampuja Juho Kurjen viime vuoden parhaaksi ampumaurheilijaksi. Urheilutoimittajat valitsivat lajien parhaat tiistaina pitämässään valintakokouksessa eli samana päivänä kuin Vuoden urheilijan nimi julkistettiin Helsingissä järjestetyssä juhlavassa ja suorana televisioidussa Urheilugaalassa.

Vuoden urheilija on keihäänheittäjä Tero Pitkämäki.

Kivääriampuja Juho Kurki ja Suomen miesten liikkuvan maalin joukkue olivat ehdolla Vuoden urheilijaksi 2013 virallisella äänestyslistalla. Kurjen viime vuosi oli hyvä, sillä hän sijoittui kolme kertaa kahdeksan parhaan joukkoon maailmancupien kilpailuissa. Sijoituksista kaksi tuli ilmakiväärissä ja yksi pienoiskiväärissä. Hän voitti ilmakiväärin EM-pronssia Odensessa, ja kauden päätöskilpailussaan eli maailmancupin finaalissa hän oli neljäs.

Miesten liikkuvan maalin joukkue voitti normaali- ja sekajuoksujen kultaa Tanskan Odensessa helmi-maaliskuussa järjestetyissä ilma-aseiden EM-kilpailuissa. Joukkueessa ampuivat Krister Holmberg, Sami Heikkilä ja Tomi-Pekka Heikkilä.

Kurki, 22, yllättyi valinnastaan.

– Se tuntuu hyvältä enkä osannut sitä sen isommin edes odottaa.

Kurjen tämän vuoden päätavoitteet ovat helmi-maaliskuussa Moskovassa järjestettävät ilma-aseiden EM-kilpailut ja syyskuussa Espanjan Granadassa järjestettävät ISSF:n kaikkien lajien MM-kilpailut.

– Ja Granada on näistä kahdesta se tärkeämpi, Kurki sanoo.

Granadassa jaetaan MM-mitalien lisäksi ensimmäiset maapaikat Rio de Janeiron olympialaisiin 2016.

– Kovasti täytyy ampua, että Rioon pääsisi. Mutta ihan hyvin fiiliksin olen juuri nyt. Kaikki on kunnossa, hän sanoi aloittaessaan parin viikon leiriputkea.

Kaksi vuotta sitten Urheilutoimittajain liiton valinta lajien parhaissa kohdistui kivääriampuja Marjo Yli-Kiikkaan, joka valittiin myös Ampumaurheiluliiton Vuoden ampumaurheilijaksi. Urheilutoimittajat valitsivat trap-ampuja Satu Mäkelä-Nummelan vuoden 2012 parhaaksi ampumaurheilijaksi. Myös Ampumaurheiluliiton valinta vuoden parhaaksi kohdistui tuolloin Mäkelä-Nummelaan. Ampumaurheiluliitto valitsi viime marraskuussa Minna Leinosen Vuoden ampumaurheilijaksi 2013.

Vuonna 1931 perustettu Urheilutoimittajain liitto aloitti vuoden parhaan urheilijan nimeämisen vuonna 1947. Vuoden urheilijaksi on valittu ampumaurheilija kaksi kertaa: Vilho Ylönen 1958 ja Mäkelä-Nummela 2008.

Vuoden urheilijan tittelin on saanut useimmin eli neljä kertaa maastohiihtäjä Veikko Hakulinen. Viime vuonna purjelautailija Tuuli Petäjä-Siren valittiin Vuoden urheilijaksi.

Vuodesta 2008 lähtien palkinto on luovutettu Urheilugaalan yhteydessä. Siihen saakka valinta paljastettiin vuodenvaihteessa järjestetyssä tilaisuudessa. Gaalaan osallistui tänäkin vuonna joukko suomalaisia huippu-urheilijoita. Arvostuksesta kertoi myös valtiovallan sekä talouselämän ja eri järjestöjen johtajiston runsas osanotto. Paikalle saapuivat muun muassa presidentti Tarja Halonen ja pääministeri Jyrki Katainen.

Hartwall Areenalla järjestetyssä seitsemännessä Urheilugaalassa jaettiin muotoilija Harri Koskisen suunnittelemat pokaalit 18 eri palkintoluokassa. Lisäksi Uunot ojennettiin Suomen Urheilumuseosäätiön raadin valitsemille Suomen urheilun kunniagallerian uusille sankareille, jotka ovat Eino Kaakkolahti, Juha Mieto, Heikki Hasu ja Kaija Mustonen.

Lisää tietoa Urheilugaalasta löydät täältä.