Ampumaurheiluliitto valitsi 24 urheilijaa ilma-aseiden EM-kilpailuihin
27.1.2014 klo 12:00

Cristian Friman viime vuoden SM-kilpailuissa. Kuva: Lassi Palo

Suomen Ampumaurheiluliitto valitsi maanantaina 24 urheilijaa ilma-aseiden EM-kilpailuihin, jotka järjestetään Moskovassa helmi-maaliskuussa.

Suomen Ampumaurheiluliiton hallitus nimesi maanantaina pitämässään kokouksessa 24 urheilijaa ilma-aseiden EM-kilpailuihin, jotka järjestetään Moskovassa 26.2.-6.3. Kisat ovat Olimpiyskiy Sports Complex -nimisellä monitoimiareenalla.

Suomen joukkueessa on kymmenen kivääriampujaa, seitsemän pistooliampujaa ja seitsemän liikkuvan maalin ampujaa. Suomella on täydet joukkueet naisten, tyttöjen ja poikien ilmakivääriin sekä naisten ja poikien ilmapistooliin. Myös miesten ja poikien liikkuvaan maaliin nimettiin täydet joukkueet eli kolme urheilijaa.

Poikien ilmakivääriin nimetty Cristian Friman on Suomen joukkueen nuorin urheilija. Hän täytti lokakuussa 14 vuotta, ja hänet palkittiin Ampumaurheiluliiton viime vuoden kultahippuampujana.

Friman paransi tammikuun alussa Sävsjössä järjestetyssä Swedish cupissa parilla pisteellä ennätystään lukemiin 617,1. Hän toivoikin, että hänen hyvät suorituksensa olisivat riittävä näyttö ilma-aseiden EM-kisoihin. Ensiesiintyminen ulkomailla SAL:n ja maan edustajana olisi huippujuttu, Friman sanoi loppiaisena.

Frimanin toive toteutui, ja nyt häntä odottaa EM-kisamatka Moskovaan.

– Huikea juttu! Olen todella iloinen siitä, että minut on valittu edustamaan Suomea EM-kisoihin. Välillä joudun nipistämään itseäni varmistaakseni, että olen hereillä, Friman sanoi kuultuaan valinnastaan.

Frimanin mukaan valinta antaa ”lisäpotkua harjoitteluun”. Hän on jättänyt juuri Kultahippusarjat taakseen, ja hän on ampunut vapaalta runsaan kolmen vuoden ajan. Friman on harrastanut ampumaurheilua nyt seitsemän ja puolen vuoden ajan.

Vuosi sitten Tanskan Odensessa järjestetyissä ilma-aseiden EM-kilpailuissa suomalaiset voittivat kolme kultaa, kolme hopeaa ja kaksi pronssia eli yhteensä kahdeksan mitalia. Niistä seitsemän tuli liikkuvassa maalissa ja yksi miesten ilmakiväärissä, kun Juho Kurki nappasi EM-pronssia.

Lisäksi nimettiin kolme nuorta Youth Olympic Games -karsintakilpailuun, joka käydään EM-kilpailujen yhteydessä. YOG-kisaan osallistuu osa EM-joukkueeseen nimetyistä junioreista, ja heidän lisäkseen nimettiin poikien ilmakivääriin Sebastian Långström (Esbo Skytteförening) sekä tyttöjen ilmakivääriin Henna Viljanen (Poliisien Ampumaseura) ja Marianne Palo (Isonkyrön Metsästys- ja Ampumaseura).

Ilma-aseiden EM-kilpailut
26.2.-6.3. Moskova, Venäjä

Suomen joukkue

Ilmakivääri (10)