Ampumaurheiluliitolle 710 000 euroa valtionapua
7.2.2014 klo 12:00

Kulttuuri- ja urheiluministeri Paavo Arhinmäki on myöntänyt kuluvan vuoden valtionavustukset liikuntajärjestöille. Ampumaurheiluliitolle myönnettiin 710 000 euroa eli saman verran kuin viime vuonna.

Liikuntajärjestöjen toimintaa tuetaan veikkausvoittovaroista yhteensä 36,7 miljoonalla eurolla. Avustusta sai 120 järjestöä.

– Rahat jaettiin nyt uusin kriteerein. Tärkeimpänä avustusperusteena on lapsille ja nuorille järjestetyn toiminnan laajuus. Järjestöt, jotka poistavat harrastamisen esteitä ja tarjoavat nuorille harrastusmahdollisuuksia, tulevat saamaan enemmän rahaa myös tulevina vuosina. Muutokset on kohtuullista tehdä asteittain useamman vuoden aikana, mutta on tärkeää tukea niitä lajeja, joita nuoret nykyään haluavat harrastaa, kulttuuri- ja urheiluministeri Paavo Arhinmäki (vas) sanoo OKM:n tiedotteessa.

– Liikuntajärjestöt ovat kansalaisjärjestöjä, ja niiden jäsenistö päättää järjestön toiminnasta. Ministeriö voi ohjata järjestöjen toimintaa suosituksin ja painotuksin. Tuki halutaan kohdentaa erityisesti lasten ja nuorten liikuntaan ja urheiluun ruohonjuuritasolle. Siksi olemme uudistaneet avustusperusteita muun muassa siltä osin, etteivät suuret palkat ole valtioavun piirissä, vaan järjestöjen pitää kattaa ne muilla kuin veikkausvoittovaroilla.

Arhinmäen mukaan urheilun aluejärjestöjen toiminta ja valtionavut arvioidaan vuoden aikana perusteellisesti. Ensi vuonna myös niiden avustuksiin on tulossa merkittäviä muutoksia.

Lajiliitoista suurimman avustuksen eli kaksi miljoonaa euroa sai suurimpana lasten ja nuorten liikuttajana Suomen Palloliitto. Svoli sai 1 760 000 euroa, Jääkiekkoliitto 1 375 000 euroa, Hiihtoliitto 1 070 000 euroa ja Urheiluliitto miljoona euroa.

Liikuntajärjestö Valo ry sai 3 360 000 euroa, mikä oli suurin liikuntajärjestölle myönnetty avustus. Valon avustukseen tehtiin suurin yksittäinen leikkaus osana liikunnan rahoituksen rakennemuutosta.

Lisää aiheesta täällä.