Granadan MM-kilpailuissa jaossa 64 olympiapaikkaa
7.2.2014 klo 12:00

Kansainvälinen ampumaurheiluliitto (ISSF) on päättänyt olympiapaikkojen jaosta Rio de Janeiron olympialaisiin, jotka järjestetään vuonna 2016. Ampumaurheilun ensimmäiset 64 maapaikkaa ovat jaossa syyskuussa Granadassa järjestettävissä MM-kilpailuissa.

Brasilian Rio de Janeirossa järjestetään olympialaiset vuonna 2016. Kansainvälinen ampumaurheiluliitto (ISSF) on päättänyt olympiapaikkojen jaosta Rioon. Ensimmäiset 64 maapaikkaa ovat jaossa Espanjan Granadassa 6.-20. syyskuuta järjestettävissä MM-kilpailuissa.

Granadan MM-kilpailut ovat ISSF:n joka neljäs vuosi järjestettävät kaikkien lajien MM-kilpailut. Edelliset järjestettiin vuonna 2010 Saksan Münchenissä.

Rio de Janeiron olympialaisten maapaikoista kilpaillaan helmikuuhun 2016 asti. Viimeiset paikat ovat jaossa ilma-aseiden EM-kilpailuissa Unkarin Gyoerissa.

Rio de Janeiron olympialaisissa kilpailee kaikkiaan 390 ampujaa. Paikoista jaetaan 357 ampumalla, yhdeksän paikkaa on kisajärjestäjien paikkoja ja 24 on niin sanottuja kutsupaikkoja.

Jokainen ampuja voi ampua maalleen vain yhden paikan. Ampuja voi osallistua olympialaisissa useaan lajiin, jos on ampunut lajissa vaadittavan minimi- eli mqs-tuloksen. ISSF:n mukaan kuitenkin yhdellä maalla voi olla enintään kaksi kilpailijaa yhdessä lajissa olympialaisissa.

Olympialaisten ampumaurheilussa kilpaillaan 15 lajissa, joista yhdeksän on miesten ja kuusi naisten lajeja. Yhdellä maalla voi olla enintään 30 urheilijaa eli kaksi urheilijaa lajia kohden (18 miestä ja 12 naista).

– Tämä on jossain määrin yllättävä sääntömuutos, koska siitä ei ole käyty keskustelua. Se tuli nopealla aikataululla. Aiemmin naisten haulikkolajeihin eli trapiin ja skeetiin maa voi hankkia yhden paikan, Olympiakomitean tarkkuuslajien lajiryhmävastaava Kimmo Yli-Jaskari sanoo.

– Näissä lajeissa kärki kovenee, mutta antaa samalla Suomellekin mahdollisuuden, koska trap on meillä vahva laji.

Satu Mäkelä-Nummela voitti Pekingissä trapin olympiakultaa ja sijoittui Lontoossa seitsemänneksi.

– Tällä muutoksella maaskaala kaventuu, koska esimerkiksi Iso-Britannialla, Venäjällä ja Italialla on hyviä ampujia. Se on kuitenkin varma, että paikan saavuttaminen vaatii paljon töitä, eikä se tule sen helpommalla kuin aikaisemminkaan, Mäkelä-Nummela sanoo.

Lontoon olympiakisoissa Suomea edusti neljä ampumaurheilijaa, Mäkelä-Nummelan lisäksi pistooliampujat Kai Jahnsson ja Mira Suhonen sekä kivääriampuja Marjo Yli-Kiikka.

Olympiamaapaikat lajeittain Granadan MM-kilpailuissa 6.-20.9.

Miehet:
Pienoiskiväärin 3×40 ls: 5
Pienoiskiväärin makuuasennon 60 ls: 5
Ilmakivääri: 6
50 metrin pistooli: 4
Ilmapistooli: 6
Olympiapistooli: 2
Trap: 3
Kaksoistrap: 2
Skeet: 3

Naiset:
Pienoiskiväärin 3×20 ls: 5
Ilmakivääri: 6
Ilmapistooli: 6
Urheilupistooli: 5
Trap: 3
Skeet: 3

Lisää tietoa aiheessa ISSF:n sivuilla.