Aleksi Leppä ja Katariina Laine: ”Air50 oli hauska ampua!”
2.3.2014 klo 12:00

Kaksi suomalaisjoukkuetta osallistui junioreiden ilmakiväärin Air50-kilpailuun Moskovassa sunnuntaina. Näytöskilpailussa oli mukana kaikkiaan 20 joukkuetta, joissa kussakin olivat tyttö ja poika kilpailemassa. Suomi 1:ssä olivat Joni Stenström ja Saana Tattari sekä Suomi 2:ssa Aleksi Leppä ja Katariina Laine.

Kukin pari ampui peruskilpailussa puolen tunnin aikana 50 laukausta eli 25 laukausta per urheilija. Suomi 1:n tulos oli 506,7 (Stenström 252,8 ja Tattari 253,9). Suomi 2 tähtäsi 508,8 pistettä (Leppä 256,9 ja Laine 251,9). Suomi 2 sijoittui 15:nneksi, ja Suomi 1:n sijoitus oli pykälää alempi.

– Ihan hauskaa oli ampua, Leppä kommentoi sunnuntai-iltana käytyä kilpailua.

Laine oli samaa mieltä, mutta ei ollut tyytyväinen lopputulokseensa.

Semifinaaliin pääsi peruskilpailun neljä parasta joukkuetta, jotka olivat Venäjä 1, Itävalta, Ranska 2 ja Sveitsi 2. Venäjä kohtasi Ranskan ja Itävalta Sveitsin. Voittajat etenivät kultamitaliotteluun, jossa Ranska voitti Sveitsin. Pronssimitaliottelussa Venäjä voitti Itävallan.

Ampumaurheiluliiton kiväärilajien päävalmentajan Juha Hirven mukaan Air50 tulee olemaan virallinen arvokisalaji ”jollain aikataululla”. Se on ensi vuonna Bakussa järjestettävissä European Gameseissa kisaohjelmassa mukana.

Ilma-aseiden EM-kilpailut
26.2.-6.3. Moskova, Venäjä

Su 2.3. Air50-kilpailu

Peruskilpailu: 1) Venäjä 1 519,5, 2) Itävalta 517,8, 3) Ranska 2 516,8, 4) Sveitsi 2 516,0, … 15) Suomi 2 508,8, 16) Suomi 1 506,7.

Semifinaalit: Ranska 2 – Venäjä 1 102,9-100,3, Sveitsi 2 – Itävalta 101,-98,3
Pronssimitaliottelu: Venäjä 1 – Itävalta 3-2