Marjut Heinonen ampui skeetin uuden SE:n!
22.3.2014 klo 12:00

Marjut Heinonen kuvattuna viime elokuussa Hollolassa. Kuva: Lassi Palo
Uusi SE syntyi Granadan radalla lauantaina.

Marjut Heinonen on ampunut naisten skeetin uuden Suomen ennätyksen lauantaina Espanjan Granadassa. Hän rikkoi upeasti 74 kiekkoa (25+24+25).

Oulun Seudun Haulikkoampujia edustava Marjut Heinonen kilpaili lauantaina Espanjan Granadassa järjestettävässä Copa El Rey -kilpailussa. Olosuhteet olivat hyvät, Heinonen kertoi.

– Kuten ovat olleet koko tämän viikon ajan, jonka olemme olleet täällä harjoittelemassa ja leireilemässä. Laukaisumäärät eivät ole olleet ihan mahdottomia, vaan olemme keskittyneet laatuun.

Leiriviikko huipentui kilpailuun, jossa syntyi siis huipputulos.

– Mikäs siinä… Läiskin lätyt alas, Heinonen nauroi tyytyväisenä.

Uusi SE syntyi samalla radalla, jossa järjestetään ensi syyskuussa Kansainvälisen ampumaurheiluliiton (ISSF) joka neljäs vuosi pidettävät kaikkien lajien MM-kilpailut. Niissä jaetaan mestaruuksien lisäksi myös ensimmäiset olympiapaikat Rio de Janeiroon 2016.

– Olemme leireilleet Granadassa muutaman kerran. Tuttu rata auttaa ihan varmasti syyskuussa, sanoi Heinonen, 37, joka edusti Suomea Pekingin olympialaisissa vuonna 2008.

Haulikkolajien EM-kilpailut ovat kesäkuussa Unkarissa. Ampumaurheiluliiton skeetin päävalmentajan Peeter Päkkin mukaan Heinonen on hyvässä kunnossa.

– Töitä on tehty paljon, ja uusi ennätys lupaa hyvää jatkoa ajatellen, Päkk sanoi.

Kun Heinonen kuuli, mitä Päkk on sanonut, hän kommentoi:

– Niin se varmasti on, koska Peeter näkee meitä, ja hän tuntee ja tietää meidät.

Myös Suomen skeet-miehet olivat lauantaina Gradanassa hyvässä vireessä. Ensimmäisen päivän eli 75/125 kiekon jälkeen Sibbo Skyttegillen kaksikko Oskari Kössi ja Lauri Leskinen on kisan kärjessä rikottuaan 74 kiekkoa. Kotkan Ampumaseuran Miikka Peltosen tulos oli 71. Pielaveden Ampuma- ja Metsästysseuran Heikki Meriluodon ensimmäisen päivän tulos oli 70, kuten myös Lahden Ampumaseuraa edustavan Tommi Takasen. Takasen seuratoveri Henri Sorvo rikkoi 69 kiekkoa.

Skeetin Copa El Rey
22.-23.3. Granada, Espanja

Naisten skeet 75 kiekkoa: 1) Marjut Heinonen Suomi 74, 2) Madel Calvo Santos-Garcia Espanja 63.