Sami Kalajasta KIHUn uusi johtaja
29.4.2014 klo 12:00

Kilpa- ja huippu-urheilun tutkimus- ja kehittämissäätiön hallitus valitsi maanantaina pitämässään kokouksessaan KIHUn uudeksi johtajaksi liikuntatieteiden tohtori Sami Kalajan. Nelivuotinen toimintakausi alkaa 1. tammikuuta 2015.

KIHUn johtaja toimii samalla Suomen Olympiakomitean huippu-urheiluyksikön osaamisohjelman vetäjänä. Johtajan tehtävien siirto alkaa syyskuun alusta. KIHUn nykyinen johtaja professori Jukka Viitasalo siirtyy eläkkeelle kuluvan vuoden lopussa.

Kalaja, 55, siirtyy KIHUun Kilpisen yläkoulun rehtorin virasta. Parhaillaan hän toimii Kasva urheilijaksi Jyväskylässä -projektin hankepäällikkönä. Kalajalla on viidentoista vuoden johtajakokemus koulumaailmasta sekä monipuolinen työhistoria suomalaisessa urheilussa valmentajana, kouluttajana, tuomarina, seurojen hallitusten ja johtokuntien jäsenenä sekä joukkueenjohtajana.

– Valinta oli tietynlainen omien unelmien täyttymys. Uskoisin, että valintaani vaikuttivat eniten laaja-alainen urheilun tuntemus ja monipuoliset verkostot. KIHU johtaa osaamisohjelmaa, jossa on periaatteessa pitkälti samoista asioista kysymys kuin koulumaailmassa eli osaamisen hankkimisesta ja sen jakamisesta eteenpäin, Kalaja sanoo.