Skeetin maailmancup: Marjut Heinonen 18:s, Marko Kemppainen ensimmäisen päivän jälkeen neljäntenä
18.5.2014 klo 12:00

Marjut Heinonen (kuva elokuulta 2013).

Kazakstanin maailmancupiin osallistuvista suomalaisista skeet-ampujista puolet on ollut ruokamyrkytyksen kourissa. Marjut Heinonen taisteli naisten skeetissä tuloksen 65 ja sijoittui 18:nneksi. Terveenä säilynyt Marko Kemppainen on miesten skeetissä ensimmäisen päivän jälkeen hienosti neljäntenä.

Kansainvälisen ampumaurheiluliiton (ISSF) kauden toinen haulikkolajien maailmancup alkoi sunnuntaina Kazakstanin Almatyssa. Mukana on seitsemäntoista suomalaista ampumaurheilijaa, joista kuusi osallistui Tucsonin maailmancupiin huhtikuussa. Kaikkiaan Almatyssa kilpailee noin 300 urheilijaa 45 maasta.

Almatyssa kilpaillaan ensimmäisenä skeetissä. Suomen joukkueessa on kuusi skeet-ampujaa, joista kolme on ”pelistä pois” eli on edelleen enemmän tai vähemmän ruokamyrkytyksen kourissa, kertoi Ampumaurheiluliiton skeetin päävalmentaja Peeter Päkk Almatysta. Hän luonnehti urheilijoiden oireita ”tosi koviksi”.

Naisten skeetiin osallistui Oulun Seudun Haulikkoampujia edustava Marjut Heinonen, joka on ollut sairaana. Heinonen rikkoi 65 (21+21+23) kiekkoa. Tulos oikeutti 18. sijaan. Finaaliraja oli 70.

– Tekeminen oli hyvää, mutta ruokamyrkytyksen aiheuttaman "totaalityhjennyksen" takia keho ei ehtinyt palautua kisaan. Tänne tullessa olin hyvässä kunnossa, hän sanoi.

Heinonen ampui maaliskuussa hienon uuden Suomen ennätyksen 74.

Almatyn maailmancupin ykkönen oli Yhdysvaltain Kimberly Rhode, joka voitti kultamitaliottelussa Italian Chiara Caineron 16-14. Rhode on kokenut urheilija, sillä hän on osallistunut viisi kertaa olympialaisiin ja on kolminkertainen olympiavoittaja. Thaimaan Sutiya Jiewchaloemmit ampui peruskilpailun parhaan tuloksen eli 73. Hän sijoittui lopulta viidenneksi.

Miesten skeetissä ammuttiin ensimmäinen kilpailupäivä eli 50/125 kiekkoa. Lahden Ampumaseuran Henri Sorvo ei ehtinyt toipua ruokamyrkytyksestä ja joutui jäämään kilpailusta pois. Heikki Meriluoto (Pielaveden Ampuma- ja Metsästysseura) pystyi starttaamaan ja teki tuloksen 45 (24+21), jolla hän on sijalla 56.

Suomussalmen Urheiluampujien Marko Kemppainen sen sijaan on ollut terveenä. Hän paukuttikin tuloksen 49 (24+25), jolla hän jatkaa kilpailua maanantaina neljänneltä sijalta. Kolme urheilijaa rikkoi kaikki 50 kiekkoa.

Mqs-ampujat Oskari Kössi (Sibbo Skyttegille) ja Miikka Peltonen (Kotkan Ampumaseura) tekivät ensimmäisenä päivänä tulokset 47 (25+22) ja 45 (21+24).

Almatyn MC:n viimeinen kilpailupäivä on lauantai 24. toukokuuta, jolloin miehet saavat trap-kilpailunsa päätökseen.

ISSF:n haulikkolajien maailmancup
16.-25.5. Almaty, Kazakstan

Tuloksia su 18.5.

Naisten skeet 75 kiekkoa + finaali
Peruskilpailu: 1) Sutiya Jiewchaloemmit Thaimaa 73, 2) Christine Wenzel Saksa 72, 3) Kimberly Rhode Yhdysvallat 71, 4) Chiara Cainero Italia 71, 5) Irina Malovitshko Ukraina 70, 6) Katiuscia Spada Italia 70, … 18) Marjut Heinonen Suomi 65.

Semifinaali: 1) Rhode 16, 2) Cainero 15/uusinta 19, 3) Wenzel15/18, 4) Spada 14, 5) Jiewchaloemmit 13, 6) Malovitshko 12.
Pronssimitaliottelu: Christine Wenzel Saksa – Katiuscia Spada Italia 16-13
Kultamitaliottelu: Kimberly Rhode Yhdysvallat – Chiara Cainero Italia 16-14

Miesten skeet, tilanne 50/125 kiekon jälkeen: 1) Jesper Hansen Tanska, Sebastian Kuntschik Itävalta, Ying Xu Kiina 50, 4) Marko Kemppainen Suomi 49, … 56) Heikki Meriluoto Suomi 45. Henri Sorvo Suomi DNS. Mqs-ampujat: Oskari Kössi Suomi 47, Miikka Peltonen Suomi 45.

Lisää tietoa kilpailuista löydät täältä.