Almatyn maailmancup: Sami Ritsilä 38:s, Juuso Ikävalko 40:s kaksoistrapissa
21.5.2014 klo 12:00

Sami Ritsilä.

Sami Ritsilä on sijoittunut 38:nneksi ja Juuso Ikävalko 40:nneksi kaksoistrapin maailmancupissa Kazakstanin Almatyssa keskiviikkona.

Kansainvälisen ampumaurheiluliiton (ISSF) kauden toinen haulikkolajien maailmancup jatkui keskiviikkona Kazakstanin Almatyssa. Miesten kaksoistrapiin osallistui kaksi suomalaista. He olivat Juuso Ikävalko (Pieksämäen Seudun Ampujat) ja Sami Ritsilä (Orimattilan Seudun Urheiluampujat).

Ritsilä oli 38:s ja Ikävalko 40:s. Ritsilän tulos oli 120 (23+25+21+28+23) ja Ikävalkon 117 (22+24+25+24+22). Finaaliraja oli 137. Kiinan Hu Binyuan ampui peruskilpailun parhaan tuloksen 142.

Ampumaurheiluliiton kaksoistrapin päävalmentaja Pekka Maunula kertoi, että keli oli Ritsilälle hankala.

– Se ei Samin silmille sopinut. Yhden 28:n sarjan hän ampui. Kisasta ei ole paljon kerrottavaa. Pojat odottivat enemmän, mutta tänään ei ollut meidän päivämme. Minkäs teet, Maunula harmitteli.

Ikävalko puolestaan sanoi, että olosuhteiden puolesta oli mukava ampua, mutta samanlaisia ”pieniä heikkouksia” oli nähtävissä kuin edellisessäkin maailmancupissa Yhdysvaltain Tucsonissa.

– On vain harjoiteltava lisää ja vahvistettava tiettyjä osa-alueita. Minulta vielä uupuu kokemusta isoista kisoista, 19-vuotias ampumaurheilija sanoi.

Kultamitaliottelussa kohtasi kaksi kokenutta ja menestynyttä urheilijaa, Italian Daniele di Spigno ja Yhdysvaltain Joshua Richmond. Kilpailun ykkönen oli di Spigno luvuin 30-28. Kiinan Hu sijoittui lopulta viidenneksi.

Haulikkolajien EM-kilpailut ovat Unkarissa 16.-27. kesäkuuta. Ritsilä on nimetty Suomen miesten joukkueeseen. Ikävalko kilpailee poikien sarjassa.

Almatyn seuraava kilpailupäivä on ensi perjantai, jolloin ratkaistaan naisten trapin paremmuus ja miehet kilpailevat trapin ensimmäisen päivän.

Naisten trapissa on mukana Orimattilan Seudun Urheiluampujien kolmikko Noora Antikainen, Satu Mäkelä-Nummela ja Marika Salmi sekä mqs-ampujana Mopsi Veromaa (Sibbo Skyttegille). Jukka Laakso (Orimattilan Seudun Urheiluampujat), Veli-Matti Matikainen (Sibbo Skyttegille) ja Vesa Törnroos (Lahden Ampumaseura) osallistuvat miesten trapiin. Mqs-ampujat ovat Mika Bister (Kymppi 64) ja Ari Simola (Kiikalan Metsästysyhdistys).

Maailmancupin viimeinen kilpailupäivä on ensi lauantai eli 24. toukokuuta, jolloin on miesten trapin toinen kilpailupäivä. Kaikkiaan Almatyssa kilpailee noin 300 urheilijaa 45 maasta.

ISSF:n haulikkolajien maailmancup
16.-25.5. Almaty, Kazakstan

Tuloksia ke 21.5.

Miesten kaksoistrap 150 kiekkoa + finaali
Peruskilpailu: 1) Hu Binyuan Kiina 142, 2) Vasili Mosin Venäjä 140, 3) Joshua Richmond Yhdysvallat 138, 4) Daniele di Spigno Italia 137, 5) Roland Gerebics Unkari 137, 6) Hamad Al Marri Qatar 137, … 38) Sami Ritsilä Suomi 120, … 40) Juuso Ikävalko Suomi 117.

Semifinaali: 1) Di Spigno 29, 2) Richmond 28/uusinta 10, 3) Gerebics 28/9, 4) Mosin 28/3, 5) Hu 28/1, 6) Al Marri 27.
Pronssimitaliottelu: Vasili Mosin Venäjä – Roland Gerebics Unkari 28-26
Kultamitaliottelu: Daniele di Spigno Italia – Joshua Richmond Yhdysvallat 30-28

Lisää tietoa kilpailuista löydät täältä.