Almatyn maailmancup: Satu Mäkelä-Nummela trapin kuudes, Vesa Törnroos jatkaa 7. sijalta
23.5.2014 klo 12:00

Naisten trapin finalistit, Satu Mäkelä-Nummela toinen oikealla. Kuva: Matti Nummela

Satu Mäkelä-Nummela on sijoittunut kuudenneksi trapin maailmancupissa Kazakstanin Almatyssa perjantaina. Miesten trapissa Vesa Törnroos on ensimmäisen kilpailupäivän jälkeen seitsemäntenä.

Kansainvälisen ampumaurheiluliiton (ISSF) kauden toinen haulikkolajien maailmancup on käynnissä Kazakstanin Almatyssa. Naisten trapissa oli perjantaina mukana Orimattilan Seudun Urheiluampujien kolmikko Noora Antikainen, Satu Mäkelä-Nummela ja Marika Salmi sekä mqs-ampujana Mopsi Veromaa (Sibbo Skyttegille).

Jukka Laakso (Orimattilan Seudun Urheiluampujat), Veli-Matti Matikainen (Sibbo Skyttegille) ja Vesa Törnroos (Lahden Ampumaseura) osallistuvat miesten trapiin, jossa ammuttiin ensimmäinen kilpailupäivä eli 50/125 kiekkoa. Mqs-ampujat ovat Mika Bister (Kymppi 64) ja Ari Simola (Kiikalan Metsästysyhdistys).

Mäkelä-Nummelan peruskilpailun tulos oli 72 (24+25+23), joka oli neljänneksi paras. Semifinaalissa hän jäi uusinnan jälkeen kuudenneksi, kun kolme naista kamppaili paikasta pronssimitaliotteluun.

– Ei tässä murheilla mielin voi olla. Finaali on aina finaali, Mäkelä-Nummela sanoi.

Finaaliraja oli 70. Ranskan Carole Cormenier ampui peruskilpailun parhaan tuloksen 73.

– Olen tyytyväinen tulokseeni. Mitä mieltä olen uusinnasta? Heikot putoaa aina ensiksi pois, Mäkelä-Nummela naurahti.

Kultamitaliottelussa kohtasivat Slovakian Zuzana Stefecekova ja Venäjän Tatjana Barsuk. Kilpailun ykkönen oli Stefecekova luvuin 14-11. Peruskilpailun ykkönen Cormenier sijoittui lopulta neljänneksi.

Antikaisen tulos oli 67 (22+22+23), jolla hän sijoittui 14:nneksi. Ampumaurheiluliiton trapin päävalmentaja Matti Nummela piti Antikaisen suoritusta erittäin hyvänä. Haulikkolajien EM-kilpailut ovat Unkarissa 16.-27. kesäkuuta. Mäkelä-Nummela on nimetty Suomen EM-joukkueeseen. Muilta naisilta valinta edellytti Almatyssa vähintään tulosta 68. Miehiltä EM-valinta edellyttää vähintään tulosta 118.

– Nooran sijoitus puhuu EM-valinnan puolesta, vaikka tulos jäi kiekon päähän tulosrajasta, Nummela sanoi.

Salmen tulos oli 61 (20+19+22), jolla hän sijoittui 30:nneksi. Veromaa paukutti tuloksen 63 (20+23+20).

Miesten trapissa Vesa Törnroos jatkaa kilpailua ensimmäisen päivän jälkeen 7. sijalta, kun hän rikkoi 49 kiekkoa (24+25). Matikainen on 26. sijalla tuloksellaan 46 (22+24). Laakson tulos 44 (25+19) oikeuttaa ensimmäisen päivän jälkeen 55. sijaan. Bister ampui tuloksen 44 (22+24) ja Simola tuloksen 43 (21+22).

Italian Mauro de Filippis rikkoi kaikki 50 kiekkoa. Törnroosin lisäksi 49 kiekkoa rikkoi kahdeksan miestä.

Almatyn maailmancup päättyy lauantaina 24. toukokuuta, jolloin on miesten trapin toinen kilpailupäivä.

ISSF:n haulikkolajien maailmancup
16.-25.5. Almaty, Kazakstan

Tuloksia pe 23.5.

Naisten trap 75 kiekkoa + finaali
Peruskilpailu: 1) Carole Cormenier Ranska 73, 2) Tatjana Barsuk Venäjä 73, 3) Zuzana Stefecekova Slovakia 72, 4) Satu Mäkelä-Nummela Suomi 72, 5) Fatima Galvez Espanja 71, 6) Jessica Rossi Italia 70, … 14) Noora Antikainen Suomi 67, … 30) Marika Salmi Suomi 61. Mqs-ampuja: Mopsi Veromaa Suomi 63.

Semifinaali: 1) Stefecekova 13/uusinta 7, 2) Barsuk 13/7, 3) Galvez 13/6, 4) Cormenier 10/18, 5) Rossi 10/17, 6) Mäkelä-Nummela 10/3.
Pronssimitaliottelu: Fatima Galvez Espanja – Carole Cormenier Ranska 12-9
Kultamitaliottelu: Zuzana Stefecekova Slovakia – Tatjana Barsuk Venäjä 14-11

Miesten trap tilanne 50/125 kiekkoa: 1) Mauro de Filippis Italia 50, 2) Michal Hojny Tshekki 49, 3) Viktor Vasitshkin Venäjä 49, 4) Anton Glasnovic Kroatia 49, 5) Aleksi Alipov Venäjä 49, 6) Giovanni Cernogoraz Kroatia 49, 7) Vesa Törnroos Suomi 49, 8) Rashid Al-Athba Qatar 49, 9) Massimo Fabbrizi Italia 49, … 26) Veli-Matti Matikainen Suomi 46, … 55) Jukka Laakso Suomi 44. Mqs-ampujat: Mika Bister Suomi 46, Ari Simola Suomi 43.

Lisää tietoa kilpailuista löydät täältä