Almatyn maailmancup päättyi Jukka Laakson trapin 20. sijaan
24.5.2014 klo 12:00

Mika Bister teki trapissa parhaan suomalaistuloksen. Kuva: Matti Nummela

Kazakstanin Almatyssa järjestetty haulikkolajien maailmancup päättyi lauantaina. Päätöspäivänä ammuttiin miesten trapin toinen kilpailupäivä. Jukka Laakso sijoittui 20:nneksi. Mqs-ampuja Mika Bister teki parhaan suomalaistuloksen, 117.

Kansainvälisen ampumaurheiluliiton (ISSF) kauden toinen haulikkolajien maailmancup päättyi lauantaina Kazakstanin Almatyssa. Jukka Laakso (Orimattilan Seudun Urheiluampujat), Veli-Matti Matikainen (Sibbo Skyttegille) ja Vesa Törnroos (Lahden Ampumaseura) osallistuivat miesten trapiin. Mqs-ampujat olivat Mika Bister (Kymppi 64) ja Ari Simola (Kiikalan Metsästysyhdistys).

Laakso sijoittui parhaana suomalaisena 20:nneksi. Hänen tuloksensa oli 116 (25+19+23+24+25).

– Olosuhteet olivat hyvät. Luokaton toinen sarjani pilasi kisani. Tuli mieleen toisinto Tucsonista, mutta siitä ajatuksesta pitää vain päästä eteenpäin. EM-paikkaa ei nyt tullut, mutta Granadassa syyskuussa järjestettävät MM-kisat siintävät jo mielessä, Laakso sanoi.

Almatyn finaaliraja oli 120. Haulikkolajien EM-kilpailut ovat Unkarissa 16.-27. kesäkuuta. Kisavalinta edellytti vähintään tulosta 118.

– Tekniikka on todella hyvällä mallilla. Enää "yläkerta" kuntoon, niin finaalissa ollaan, Laakso sanoi.

Bister jäi EM-tulosrajasta yhden kiekon päähän, kun hän teki tuloksen 117 (22+24+25+23+23). Hän oli mqs-sarjan ykkönen.

Törnroos oli ensimmäisen päivän jälkeen 7. sijalla, mutta jäi lopulta 38:nneksi. Hänen tuloksensa oli 114 (24+25+20+24+21). Matikainen teki saman tuloksen kuin Törnroos (sarjat 22+24+22+23+23), mutta sijoittui kolme pykälää paremmin. Simolan tulos oli 109 (21+22+20+24+22).

Kultamitaliottelussa kohtasivat Alberto Fernandez (Espanja) ja Erik Varga (Slovakia). Espanjalainen vei voiton uusinnan jälkeen pistein 4-3.

ISSF:n seuraava maailmancup on 4.-13. kesäkuuta Saksan Münchenissä. Siellä ammutaan kivääri, pistooli ja haulikko.

ISSF:n haulikkolajien maailmancup
16.-25.5. Almaty, Kazakstan

Tuloksia la 24.5.

Miesten trap 125 kiekkoa + finaali
Peruskilpailu: 1) Alberto Fernandez Espanja 122, 2) Aleksei Alipov Venäjä 122, 3) Mauro de Filippis Italia 122, 4) Massimo Fabbrizi Italia 122, 5) Erik Varga Slovakia 120, 6) Fehaid Aldeehani Kuwait 120, … 20) Jukka Laakso Suomi 116, … 35) Veli-Matti Matikainen Suomi 114, … 38) Vesa Törnroos Suomi 114. Mqs-ampujat: Mika Bister Suomi 117, Ari Simola Suomi 109.

Semifinaali: 1) Fernandez 15/uusinta 3, 2) Varga 15/3, 3) de Filippis 15/2, 4) Aldeehani 14, 5) Fabbrizi 12, 6) Alipov 12.
Pronssimitaliottelu: Mauro de Filippis Italia – Fehaid Aldeehani Kuwait 14-11
Kultamitaliottelu: Alberto Fernandez Espanja – Erik Varga Slovakia 13-13, uusinta 4-3

Lisää tietoa kilpailuista löydät täältä.