Marika Salmi uudella ennätyksellään 17:s Münchenin maailmancupissa
6.6.2014 klo 12:00

Marika Salmi tuulettaa uuden ennätyksensä kunniaksi. Kuva: Matti Erkkilä

Marika Salmi teki uuden ennätyksensä ja sijoittui 17:nneksi naisten trapissa, kun maailmancup alkoi perjantaina Saksan Münchenissä. Mopsi Veromaa oli 25:s ja Satu Mäkelä-Nummela 35:s. Noora Antikainen (mqs-ampuja) teki myös ennätyksensä, joka on sama kuin Salmen eli 71.

Kansainvälisen ampumaurheiluliiton (ISSF) kauden neljäs maailmancup alkoi perjantaina Saksan Münchenissä. Suomesta kilpailuun osallistuu 31 suomalaista ampumaurheilijaa. Kaikkiaan Münchenissä on 1296 urheilijaa, jotka edustavat 96 maata. Cupissa kilpaillaan haulikossa, kiväärissä ja pistoolissa.

Münchenissä saatiin ensimmäisenä päätökseen naisten trap. Perjantain kisassa oli mukana neljä suomalaista: Orimattilan Seudun Urheiluampujien Satu Mäkelä-Nummela, Marika Salmi ja Noora Antikainen (mqs-ampuja) sekä Sibbo Skyttegillen Mopsi Veromaa.

Salmi teki uuden hienon ennätyksensä 71 ja sijoittui 17:nneksi. Hänen sarjansa olivat 24+24+23.

– Oma ennätyshän tuo on, ja se oli mukava ampua tällaisessa kisassa ja näin hyvissä olosuhteissa, tyytyväinen Salmi sanoi.

– Keli lämmitti sopivasti, ja radan tausta oli minun silmiini erittäin hyvä.

Finaaliraja oli 73. Veromaa teki tuloksen 69 (22+23+24), ja Mäkelä-Nummela ampui tulokseensa 68 sarjat 23+22+23. Veromaa oli 25:s ja Mäkelä-Nummela 35:s.

Veromaa kehui säätä ja ratoja, jotka olivat ”tosi hyvät ampua”.

– Valitettavasti täydet sarjat tuli käytettyä jo harjoituksissa, mutta onneksi kilpailussa oli nouseva suhdanne. Tuloskin oli ihan kiva, kun sitä vertaa alkukevään räpistelyihin. Ikävää on, että matkan huonoin sarja tuli kisaan ja että parhaat puuttuivat. Mutta jospa nekin saisi vielä joku kerta kohdilleen, Veromaa mietiskeli kisan jälkeen.

Antikainen ampui myös hyvän tuloksen, joka oli sama kuin Salmen eli 71 (24+23+24). Se on myös Antikaisen ennätys. Ei ihme, että hän oli todella tyytyväinen.

– Se oli tasaista hyvää ammuntaa, ja sain parannettua omaa ennätystäni kiekolla. Kova tulostaso puhuu erittäin hyvien ratojen puolesta, Antikainen sanoi.

Mäkelä-Nummela harmitteli kolmea huonoa sarjaansa.

– Vain hyvilla olisi pärjännyt. Hyvä mieli jäi hyvistä osumista ja ykkösosumista (vain 3 tuplaa). Ensi viikolla lomailen, ja loppuviikosta tarkastetaan aseen kunto seuraavan viikon EM-kilpailuja varten.

Kultamitaliottelussa kohtasi kaksi amerikkalaista. Voiton Victoria Rose Burch, joka voitti Janessa Jo Beamanin 15-14.

Miesten trapissa ammuttiin ensimmäinen kilpailupäivä eli 50/125 kiekkoa. Kaikki kiekot rikkoi viisitoista miestä. Suomalaisista Jukka Laakso (Orimattilan Seudun Urheiluampujat) teki tuloksen 48 (25+23), joka oikeuttaa 71. sijaan. Vesa Törnroos (Lahden Ampumaseura) on tuloksellaan 46 (24+22) sijalla 103. Kymppi 64:n Mika Bister rikkoi 46 (24+22) kiekkoa ja lähtee toiseen päivään 106. sijalta.

Mqs-ampujat Veli-Matti Matikainen (Sibbo Skyttegille) ja Mika Myllylä (Pohjois-Hämeen Ampujat) tekivät tulokset 44 (21+23) ja 46 (22+24).

Lauantaina ammutaan miesten trapin toinen ja viimeinen kilpailupäivä. Osanottajia on 133.

Kauden aiemmat maailmancupit ovat olleet Yhdysvaltain Fort Benningissä (kivääri ja pistooli) sekä Yhdysvaltain Tucsonissa ja Kazakstanin Almatyssa, joissa kilpailtiin haulikkolajeissa. Fort Benningissä ei ollut mukana suomalaisia eli suomalaiset kivääri- ja pistooliampujat aloittavat maailmancup-urakkansa Münchenissä. Urakka jatkuu heti Münchenin jälkeen Slovenian Mariborissa.

Haulikkolajien EM-kilpailut ovat 16.-27. kesäkuuta Unkarin Sarlóspusztassa. Ampumaurheiluliitto on nimennyt kisoihin kymmenen urheilijaa. Naisten trapissa ei ole muita suomalaisia kuin Mäkelä-Nummela.

ISSF:n maailmancup (haulikko, kivääri ja pistooli)
4.-13.6. München, Saksa

Tuloksia pe 6.6.

Naisten trap 75 kiekkoa + finaali
Peruskilpailu: 1) Melanie Couzy Ranska 74, 2) Victoria Rose Burch Yhdysvallat 74, 3) Arianna Perilli San Marino 74, 4) Alessandra Perilli San Marino 74, 5) Laetisha Scanlan Australia 73/uusinta 1, 6) Janessa Jo Beaman Yhdysvallat 73/1, 7) Federica Caporuscio Italia 73/0, … 17) Marika Salmi Suomi 71, … 25) Mopsi Veromaa Suomi 69, … 35) Satu Mäkelä-Nummela Suomi 68. Mqs-ampuja: Noora Antikainen 71.

Semifinaali: 1) Beaman 15, 2) Burch 14, 3) Arianna Perilli 13, 4) Alessandra Perilli 13, 5) Scanlan 12, 6) Couzy 9.
Pronssimitaliottelu: Alessandra Perilli San Marino – Arianna Perilli San Marino 14-11
Kultamitaliottelu: Victoria Rose Burch Yhdysvallat – Janessa Jo Beaman Yhdysvallat 15-14

Miesten trap tilanne 50/125 kiekkoa: 1) 15 miestä ampui tuloksen 50, … 71) Jukka Laakso Suomi 48, … 103) Vesa Törnroos Suomi 46, … 106) Mika Bister Suomi 46. Mqs-ampujat: Mika Myllylä 46, Veli-Matti Matikainen 44.

Lisää tietoa kilpailuista löydät täältä.