Kasa-ammunnassa Suomen mestareita
5.8.2014 klo 12:00

Karttulassa viikonvaihteessa järjestetyt kasa-ammunnan SM-kilpailut 3×25 ls pistepienoiskivääreille ammuttiin sään puolesta helteisissä oloissa. Toisen päivän lajeina olivat 50m Sporter ja 50m HV luokat.

Teksti: Antti Ikäheimo

Ensimmäisen päivän tuloksesta sisuuntuneena saatiin uudet ja eri Suomen mestarit kumpaankin luokkaan. Vaihteleva pilvisyys ja yllättävä tuulen vaihtelu varmistivat jännittävät kilpailut, jossa huipputuloksia sai kukin vuorollaan turhaan hakea.

Sporter-luokan voiton kilpailusta taistelivat kilpailun iältään ääripäitä edustavat Aappo Korpi (SSG) kilpailun nuorimpana ja lajin ikänestori mutta edelleen huipulla ampuva nuorekas 80 vuotta hipova Jorma Mukari (VäVi). Taistelu ratkesi rehdisti viimeisessä erässä, kun molemmat onnistuivat välttämään pahimmat virheet. Pisteiden laskennan jälkeen selvisi, että noin 70 vuotta nuorempi voitti pisteellä. Pronssille nousi voittajan isä Tomi Korpi (SSG).

Toisena luokkana ammuttu HV aseella kärkeen ensimmäisessä erässä kiilasi Christer Fred (VS-VA) täysin pistein. Tasaisesti virheitä välttänyt Aappo Korpi otti johdon toisen erän jälkeen, mutta viimeisen erän viisi yhdeksikköä antoi Fredille mahdollisuuden kiriä kärkeen, jonka hän 22:lla kympillä 25:stä varmistikin. Pronssille tässäkin luokassa ampui Tomi Korpi.

Molempien päivien tulokset ovat nyt uusia Suomen ennätyksiä johtuen ampuma-ajan lyhentymisestä kahteenkymmeneen minuuttiin. Ennätykset vahvistetaan kilpailukauden lopussa, jos parempia tuloksia ei synny.

SM-kisan ulkopuolella Karttulassa jaettiin myös aggrekaatin eli yhteiskilpailun palkinto kaikkiin neljään lajiin osallistuneiden kesken. Sen voitti Tomi Korpi (SSG) 2952, toinen Aappo Korpi (SSG) 2942 ja kolmanneksi nousi Karttulan Ampujien Tapani Nousiainen (2939).

Liitteinä tulokset.