Suomen MM-joukkueeseen 43 ampumaurheilijaa

Joni Stenström.
Teemu Lahti.
Mika Kinisjärvi.

Suomen Ampumaurheiluliitto on nimennyt syyskuussa järjestettäviin MM-kilpailuihin 43 urheilijaa. Kisat ovat Espanjan Granadassa.

Kansainvälisen ampumaurheiluliiton (ISSF) kaikkien lajien MM-kilpailut järjestetään 6.-20. syyskuuta Espanjan Granadassa. Kyseessä ovat joka neljäs vuosi järjestettävät kilpailut. Ne olivat edellisen kerran vuonna 2010 Saksan Münchenissä.

Suomen Ampumaurheiluliitto on nimennyt kisoihin 43 urheilijaa. Kivääriin nimettiin 15 urheilijaa, pistooliin neljä, haulikkoon 18 ja liikkuvaan maaliin kuusi urheilijaa.

Kisojen avajaiset ovat sunnuntaina 7. syyskuuta, ja ensimmäinen kilpailupäivä on maanantai 8. syyskuuta. Viimeinen kilpailupäivä on perjantai 19. päivä.

Suomen joukkueessa on kokeneita arvokisakävijöitä ja olympiamitalisteja. Pohjois-Hämeen Ampujien Mika Bister sen sijaan lähtee ensimmäisiin MM-kilpailuihinsa. Viime vuonna hän edusti Suomea EM-kisoissa.

– Keskityn nyt vain tuleviin kisoihin. Edessä on kauden pääkilpailu, johon olen tähdännyt koko vuoden ajan. Puolentoista viikon kuluttua pidän harjoittelussa pienen tauon ja ennen kilpailuja ammun sitten muutaman sarjan, pian 22 vuotta täyttävä trap-ampuja kertoi maanantaina.

Suomella on miesten trapissa täysi joukkue eli kolme ampumaurheilijaa.

– Yritämme tietysti myös joukkueena sijoittua mahdollisimman korkealle, Bister sanoi.

Neljä vuotta sitten Münchenissä Suomi voitti seitsemän mitalia eli kaksi kultaa, kaksi hopeaa ja kolme pronssia. Kaikki mitalit tulivat liikkuvassa maalissa. Mira Suhonen ampui Suomen ensimmäisen olympiapaikan Lontoon olympialaisiin sijoittumalla ilmapistoolissa viidenneksi.

Granadassa on jaossa maailmanmestaruuksien lisäksi ensimmäiset olympiapaikat Rio de Janeirossa 2016 järjestettäviin olympialaisiin. Granadassa on jaossa kaikkiaan 64 olympiapaikkaa.

ISSF:n kaikkien lajien MM-kilpailut
6.-20.9. Granada, Espanja

Suomen MM-joukkue

Kivääri (15)