Yle vahvasti mukana Granadan MM-finaaleissa
14.8.2014 klo 12:00

Yle on vahvasti mukana, kun ampumaurheilun MM-kilpailut alkavat Espanjan Granadassa syyskuussa. Yle lähettää kaikki olympialajien finaalit Areenassa suorina lähetyksinä, ja osa finaaleista nähdään joko suorina tai jälkilähetyksinä myös TV2:ssa.

Lähetykset ja niiden lähetysajat tarkentuvat myöhemmin.

Ylellä on Granadan MM-kilpailuissa myös oma toimittaja. Kisalähetysten selostukset tehdään Pasilassa.

Kansainvälisen ampumaurheiluliiton (ISSF) järjestyksessään 51:nnet kaikkien lajien MM-kilpailut järjestetään 6.-20. syyskuuta Espanjan Granadassa. Kyseessä ovat joka neljäs vuosi järjestettävät kilpailut. Ne olivat edellisen kerran vuonna 2010 Saksan Münchenissä.

– On hienoa, että Yle näyttää Suomen yhden menestyneimmän kesäolympialajin MM-kilpailuja. Tämän mahdollistaa nyt ISSF:n ja EBU:n sopimus livesignaalista, Suomen Ampumaurheiluliiton toiminnanjohtaja Risto Aarrekivi toteaa.

– Nyt pystymme myös näyttämään ampumaurheilun uudistuneet finaalit, jotka tarjoavat jännittäviä kaksinkamppailuja. Televisiointi on tärkeää koko lajille, ja arvostamme siksikin Ylen merkittävää kädenojennusta.

Suomen Ampumaurheiluliitto on nimennyt Granadan MM-kisoihin 43 urheilijaa. Kivääriin nimettiin 15 urheilijaa, pistooliin neljä, haulikkoon 18 ja liikkuvaan maaliin kuusi urheilijaa.

Granadan kisojen avajaiset ovat sunnuntaina 7. syyskuuta, ja ensimmäinen kilpailupäivä on maanantai 8. syyskuuta. Viimeinen kilpailupäivä on perjantai 19. päivä.

Granadassa jaetaan mestaruuksien lisäksi myös ensimmäiset 64 olympiapaikkaa Rio de Janeiroon 2016. Olympiapaikkoja on mahdollista saavuttaa koko ensi vuoden ajan, ja ampumaurheilun viimeiset olympiapaikat ovat jaossa ilma-aseiden EM-kilpailuissa kevättalvella 2016.

Viime sunnuntaina YLE TV2-kanavalla esitetyn haulikkoammunnan SM-kisalähetyksen keskikatsojamäärä oli 84 973 eli ohjelman jokaisella minuutilla oli keskimäärin lähes 85 000 katsojaa. Ohjelman parhaalla vartilla oli 111 288 katsojaa.