Ensimmäiset suomalaiset ampumaurheilijat MM-Granadaan
6.9.2014 klo 12:00

Henri Häkkinen harjoittelemassa Vierumäellä elokuussa. Kuva: Lassi Palo

Ensimmäinen suomalaisryhmä ampumaurheilijoita lähtee illansuussa Espanjan Granadassa alkaviin MM-kilpailuihin. Yksi lähtijöistä on kokenut kivääriampuja Henri Häkkinen. MM-kisojen avajaiset ovat sunnuntai-iltana, ja ensimmäiset lajit alkavat ensi maanantaina.

Kansainvälisen ampumaurheiluliiton (ISSF) kaikkien lajien 51. MM-kilpailut järjestetään 6.-20. syyskuuta Espanjan Granadassa. Kyseessä ovat joka neljäs vuosi järjestettävät kilpailut. Ne olivat edellisen kerran vuonna 2010 Saksan Münchenissä.

Suomen Ampumaurheiluliitto on nimennyt kisoihin 43 urheilijaa.

MM-kisojen avajaiset ovat sunnuntaina 7. syyskuuta, ja ensimmäinen kilpailupäivä on maanantai 8. syyskuuta. Viimeinen kilpailupäivä on perjantai 19. päivä.

Kisat aloittaa miesten ilmakivääri, jossa on mukana kolme suomalaista. He ovat Jaakko Björkbacka (Lehtimäen Ampujat), Henri Häkkinen (Joensuun Ampujat) ja Juho Kurki (Kankaanpään Ampumaurheilijat). Häkkinen, 34, on heistä kokenein ampumaurheilija; muistetaanhan hänet muun muassa Pekingin olympialaisten ilmakiväärin pronssimitalistina vuodelta 2008.

Kun Häkkinen leireili Vierumäellä elokuussa, hän sanoi, etteivät tämän kauden kilpailut ole menneet ”ihan odotetusti”.

– Ammunta ei ole kulkenut sen mukaan, miltä se on tuntenut kulkevan. Parempaa yritetään, jotta saisin tehtyä sen, mihin uskon kykeneväni. Kisoissa on ollut hyviä pätkiä, muttei vielä ehjää kisaa, hän sanoi.

Hollolalainen Häkkinen on osallistunut kauden aikana kolmeen ilmakiväärin maailmancupiin. Paras sijoitus (39:s) tuli heinäkuussa Pekingissä tuloksella 611,4. Maailmancupien paras tulos syntyi kesäkuussa Münchenissä, missä hän tähtäsi 615,7 pistettä.

Trap-ampujat aloittavat maanantaina kolmipäiväisen urakkansa. Suomella on miesten sarjassa täysi joukkue eli kolme ampujaa: Mika Bister (Pohjois-Hämeen Ampujat), Jukka Laakso (Orimattilan Seudun Urheiluampujat) ja Vesa Törnroos (Lahden Ampumaseura). Pojissa kilpailee Vili Kopra (Orimattilan Seudun Urheiluampujat).

Ilmakiväärin finaali esitetään Yle TV2-kanavalla kello 14.25-15.15.

Granadassa on jaossa maailmanmestaruuksien lisäksi ensimmäiset olympiapaikat Rio de Janeirossa 2016 järjestettäviin olympialaisiin. Granadassa on jaossa kaikkiaan 64 olympiapaikkaa. Miesten ilmakiväärissä on jaossa kuusi ja trapissa kolme paikkaa.

Lisää tietoa: https://www.ampumaurheiluliitto.fi/kilpailu/mm-kilpailut/issf-n-kaikkien-lajien-mm-kilpai/

Tulevien päivien MM-aikataulu la-ma 6.-8.9.
(ajat Suomen aikaa)

La 6.9.