Ampumaurheilijoita ehdolla Vuoden urheilijaksi

Krister Holmberg. Kuvat: Lassi Palo
Minna Leinonen.
Liikkuvan maalin EM-kultamitalijoukkue.

Krister Holmberg, Minna Leinonen ja liikkuvan maalin EM-kultamitalijoukkue ovat Urheilutoimittajain liiton virallisella ehdokaslistalla, josta valitaan tämän vuoden parhaat urheilijat ja joukkueet.

On siis jälleen aika summata vuoden parhaat urheilusuoritukset ja laittaa vuoden 2014 urheilijat paremmuusjärjestykseen, sillä vuoden urheilija -äänestys on alkanut.

Ehdolla on liikkuvan maalin erikoismies Krister Holmberg, joka voitti Moskovassa järjestetyissä ilma-aseiden EM-kilpailuissa sekajuoksujen kultaa. Minna Leinonen on myös virallisella ehdokaslistalla voitettuaan vammaisampumaurheilun MM-kultaa ilmakiväärissä. Hänet valittiin marraskuun alussa Ampumaurheiluliiton Vuoden ampumaurheilijaksi.

Vuoden joukkueeksi on ehdolla ilma-aseiden EM-kilpailujen miesten liikkuvan maalin joukkue, joka nappasi Moskovassa sekajuoksujen voiton. Kultamitalijoukkueeseen kuuluivat Holmbergin lisäksi Tomi-Pekka Heikkilä ja Sami Heikkilä.

Urheilutoimittajain liitto on nimennyt Vuoden urheilijan vuodesta 1947 alkaen. Vuoden urheilija valitaan siis nyt 67. kerran. Vuodesta 2008 lähtien Vuoden urheilija on julkistettu tammikuisessa Suomen Urheilugaalassa. Viime vuonna palkinnon vei keihäänheittäjä Tero Pitkämäki, joka oli Vuoden urheilija myös 2007.

Pitkämäen ykköstilojen välissä naisurheilija voitti tittelin viidesti peräkkäin: ampumaurheilija Satu Mäkelä-Nummela (2008), hiihtäjä Aino-Kaisa Saarinen (2009), suunnistaja Minna Kauppi (2010), ampumahiihtäjä Kaisa Mäkäräinen (2011) ja purjelautailija Tuuli Petäjä-Siren (2012). Vuoden urheilija 2014 julkistetaan Suomen Urheilugaalassa, joka järjestetään 13. tammikuuta.

Vuoden urheilija -äänestykseen voivat osallistua Urheilutoimittajain liiton ja sen paikalliskerhojen jäsenet. Äänestysaika päättyy keskiviikkona 31. joulukuuta.