Ampumaurheiluliitto nimesi 14 urheilijaa ilma-aseiden EM-kilpailuihin
2.2.2015 klo 12:00

Juho Kurki kuvattuna tammikuussa Tanhuvaarassa GP Leppä -kilpailun yhteydessä. Kuva: Lassi Palo

Suomen Ampumaurheiluliitto on nimennyt neljätoista urheilijaa ilma-aseiden EM-kilpailuihin. Ne järjestetään Hollannin Arnhemissa 2.-9. maaliskuuta.

Ampumaurheiluliiton hallitus nimesi maanantaina Suomen EM-joukkueeseen kuusi kivääriampujaa, kaksi pistooliampujaa ja kuusi ampumaurheilijaa liikkuvan maalin lajeihin.

– Juho Kurjen kuntokäyrä osoittaa EM-kisojen alla hyvään suuntaan, Ampumaurheiluliiton valmennuksen johtaja ja EM-joukkueen johtaja Per-Ole Lindell viittaa Kurjen lauantaina Saksassa ampumaan ilmakiväärin tulokseen 627,1.

Kaksi vuotta sitten Kurki saavutti ilmakiväärissä EM-pronssia.

Viime vuonna Moskovassa järjestetyissä EM-kilpailuissa suomalaiset saavuttivat kymmenen mitalia, jotka kaikki tulivat liikkuvassa maalissa.

– Meillä on taas kerran liikkuvassa maalissa kova joukkue, jolta voi odottaa vähintään samaa, Lindell sanoo.

– Kiväärissä tyttöjen joukkue on tasainen, ja kaikki kolme ovat erittäin hyviä nuoria ja tulevaisuuden urheilijoita. Naisten kiväärissä Hanna Pitkäsellä on onnistuessaan mahdollisuudet hyvään sijoitukseen, kuten Sebastian Långströmilläkin poikien sarjassa. Pistoolissa meillä on kokemusta (Mira Suhonen) ja nuoruutta (Karri Turunen), Lindell käy läpi suomalaisurheilijoita.

Ilma-aseiden EM-kisojen kanssa samaan aikaan järjestetään vuoden ensimmäinen Kansainvälisen ampumaurheiluliiton (ISSF) maailmancup, kun haulikkoampujat kilpailevat Meksikon Acapulcossa. Maailmancupiin osallistuu yksitoista suomalaista.

Ilma-aseiden EM-kilpailut
2.-9.3. Arnhem, Hollanti

Suomen joukkue

Ilmakivääri (6)
Miehet: Juho Kurki (Kankaanpään Ampumaurheilijat)
Naiset: Hanna Pitkänen (Turun Seudun Ampujat)
Pojat: Sebastian Långström (Kyrkslätt Skytteförening)
Tytöt: Marianne Palo (Isonkyrön Metsästys- ja Ampumaseura), Saana Peltonen (Keuruun Seudun Ampujat), Saana Tattari (Hämeenlinnan Ampumaseura)

Ilmapistooli (2)
Miehet: Karri Turunen (Nurmeksen Ampumaseura)
Naiset: Mira Suhonen (Kuortaneen Kunto)

Liikkuva maali (6)
Miehet: Tomi-Pekka Heikkilä (Kymppi 64), Krister Holmberg (Raseborgs Skyttar), Heikki Lähdekorpi (Satakunnan Ampujat)
Pojat: Mika Kinisjärvi (Lapin Ampujat), Topi Hulkkonen (Etelä-Saimaan Ampujat), Mika Heikkilä (Kymppi 64)

Elli Räsänen (Kuopion Ampuma- ja Metsästysseura) voi osallistua tyttöjen liikkuvan maalin kilpailuun, joka on tämän hetkisten tietojen mukaan GP-kisa eikä EM-kilpailu osanottajien vähyyden takia.