Ampumaurheilun tulevaisuus kilpailee Iittalassa viikonloppuna
23.3.2015 klo 12:00

Luvassa on iloisia ilmeitä ja reipasta meininkiä, kun suomalaisen ampumaurheilun tulevaisuus kilpailee ensi viikonloppuna! Ampumaurheiluliiton vuoden suurin lasten ja nuorten tapahtuma eli ilma-aseiden Kultahippufinaalit järjestetään Hämeenlinnan Iittalassa.

Järjestyksessään 22. ilma-aseiden Kultahippufinaalit järjestetään viikonvaihteessa (28.-29.3.) Hämeenlinnan Iittalassa. Lauantaina kilpaillaan henkilökohtaiset kilpailut, ja sunnuntaina ovat vuorossa tunnelman kattoon asti nostattavat joukkuekilpailut. Kilpailukeskuksena toimii Iittala-halli.

Kultahippufinaalissa on mukana 315 nuorta ampumaurheilijaa, jotka edustavat 46 seuraa. Ilmoittautuneet lapset ja nuoret ampuvat kaikkiaan 390 kilpailusuoritusta.

Hämeenlinnan Ampumaseura (HlAS) järjestää finaalitapahtuman nyt viidennen kerran. Edellinen kerta oli viime vuonna.

Valtakunnallisia ilma-aseiden Kultahippufinaaleja on järjestetty vuodesta 1994 lähtien. Ensimmäiset finaalit järjestettiin Pieksämäellä. Kultahipputoiminnaksi kutsutaan ampumaurheilun alle 14-vuotiaiden seuratoimintaa. Toiminnan tarkoituksena on luoda lapsille mahdollisuuksia olla mukana ampumaurheilun seura- ja kilpailutoiminnassa, ja sen sisältö, kilpailutoiminta ja ampumalajit on suunniteltu huomioiden lasten ja nuorten omat lähtökohdat, tarpeet ja valmiudet.

Tukiammunta on harjoittelumuoto, jonka avulla aloittelijat ja lapset pääsevät helposti jyvälle uudesta harrastuksestaan. Asetta kannattelevat tuet helpottavat ammunnan perusasioiden, kuten tähtäyksen ja liipaisun, oppimista. Kultahippukilpailuissa tukien käyttäminen on sallittu.

Ampumaurheiluliiton nuorisovaliokunta on myöntänyt ilma-aseiden Kultahippufinaalien 2016-17 järjestelyoikeudet Mikkelin Ampujille, Pieksämäen Seudun Ampujille ja Savonlinnan Metsästys- ja Ampumaseuralle. Tapahtuma järjestetään Tanhuvaaran urheiluopistolla.

Kultahippufinaalin 2015 kotisivuille tästä.