Marjut Heinonen sairaana maailmancupin 17:s
27.3.2015 klo 12:00

Marjut Heinonen harmillisesti sairastui Al Ainissa. Kuva: Timo Laitinen

”Tämä oli parasta mihin sairaana pystyin.” Näin sanoi Marjut Heinonen naisten skeetin maailmancupin kilpailun päätyttyä Al Ainissa. Hän sijoittui perjantaina käydyssä kisassa 17:nneksi. Timo Laitinen jatkaa miesten skeetissä hyvissä asemissa toiseen kilpailupäivään.

Kansainvälisen ampumaurheiluliiton (ISSF) vuoden toinen maailmancup jatkui kahden harjoituspäivän jälkeen perjantaina Al Ainissa Yhdistyneissä Arabiemiraateissa. Skeet on cupin viimeinen laji. Naisten skeet kilpailtiin perjantaina, ja miesten skeet on kaksipäiväinen kisa, joka päättyy lauantaina.

Naisten kilpailussa suomalaisista oli mukana Marjut Heinonen (Oulun Seudun Haulikkoampujat). Miesten skeetissä kisaavat Tommi Takanen (Lahden Ampumaseura), Lauri Leskinen (Sibbo Skyttegille) ja Timo Laitinen (Sibbo Skyttegille).

Yhdysvaltain Caitlin Connor teki naisten skeetissä peruskilpailun parhaan tuloksen 72. Finaaliraja oli 70. Kahdesta viimeisestä finaalipaikasta uusi kaksi naista, joista finaaliin pääsi Italian Chiara Cainero. Olympiapaikan jo lunastanut amerikkalainen Kimberly Rhode sijoittui seitsemänneksi. Italia sai Caineron lisäksi kaksi muutakin naista kuuden parhaan joukkoon, Diana Bacosin ja Katiuscia Spadan.

Marjut Heinonen rikkoi 68 kiekkoa (24+21+23) ja sijoittui 17:nneksi. Olosuhteet olivat hyvät, ja Heinonen on hyvässä kunnossa, mutta:

– Tämä oli parasta mihin sairaana pystyin. Keskiringillä ei tiennyt tuleeko oksennus vai kiekko, Heinonen kertoi kilpailun jälkeen ja epäili hänellä olevan ”jotain vatsataudin tapaista”.

– Kuume nousi myös. Mutta eipä sille mitään voi, hän harmitteli.

Kauden ensimmäinen maailmancup oli Meksikon Acapulcossa maaliskuun alussa. Heinonen ampui tuolloin peruskilpailussa tuloksen 70 ja uusi paikasta finaaliin. Hän sijoittui lopulta kahdeksanneksi, joka on hänen paras sijoituksensa maailmancupissa.

Al Ainin kultamitaliottelussa kohtasivat italialaiset Bacosi ja Cainero. Bacosi voitti pistein 13-10. Kun Katiuscia Spada voitti pronssimitaliottelussa Australian Laura Colesin 15-10, nappasi Italia hienon kolmoisvoiton.

Al Ainissa on jaossa kaksi olympiamaapaikkaa per laji Rio de Janeiron olympialaisiin 2016. Naisten skeetissä jaossa olleet paikat menivät Italiaan. Paikan Rioon olivat aiemmin saavuttaneet Kiinan Wei Meng, Ison-Britannian Elena Allen ja Slovakian Danka Bartekova sekä Yhdysvaltain Brandy Drozd ja Kimberly Rhode.

Miesten skeetissä ammuttiin perjantaina ensimmäisen päivän 50/125 kiekkoa. Kärjessä ovat kaikki 50 kiekkoa rikkoneet Kreikan Nikolaos Mavrommatis ja Venäjän Valeri Shomin.

Seitsemäntoista miestä rikkoi 49 kiekkoa. Timo Laitinen oli yksi heistä, ja hän jatkaa 18. sijalta toiseen päivään. Hänen sarjansa olivat 25+24. Tommi Takasen tulos 46 (22+24) oikeuttaa 49. sijaan. Leskinen on kilpailussa sijalla 58 tuloksellaan 46 (23+23).

Al Ainin maailmancup päättyy lauantaina. Skeetiin, trapiin ja kaksoistrapiin on osallistunut 431 urheilijaa kaikkiaan 71 maasta. Suomesta kisoissa on ollut mukana kolmetoista ampumaurheilijaa.

Haulikkolajien seuraava maailmancup on Kyproksen Larnakassa 24.4.-4.5.

Haulikkolajien maailmancup
19.-29.3. Al Ain, Yhdistyneet Arabiemiirikunnat

Tuloksia pe 27.3.

Naisten skeet 75 kiekkoa + finaali:
Peruskilpailu: 1) Caitlin Connor Yhdysvallat 72, 2) Diana Bacosi Italia 71, 3) Laura Coles Australia 71, 4) Katiuscia Spada Italia 71, 5) Elena Allen Iso-Britannia 71, 6) Chiara Cainero Italia 70/uusinta 4, 7) Kimberly Rhode Yhdysvallat 70/3, … 17) Marjut Heinonen 68.

Semifinaali: 1) Bacosi 14, 2) Cainero 13, 3) Spada 12, 4) Coles 11, 5) Connor 10, 6) Allen 9.
Pronssimitaliottelu: Katiuscia Spada Italia – Laura Coles Australia 15-10
Kultamitaliottelu: Diana Bacosi Italia – Chiara Cainero Italia 13-10

Miesten skeet, tilanne 50/125 kiekkoa: 1) Nikolaos Mavrommatis Kreikka, Valeri Shomin Venäjä 50, … 18) Timo Laitinen 49, … 49) Tommi Takanen 46, … 58) Lauri Leskinen 46.

Lisää tietoa kilpailusta löydät täältä.