Skeet-ampujat ristiriitaisin tuntein Al Ainin maailmancupin päätyttyä
28.3.2015 klo 12:00

Skeet-ampujamme Al Ainissa: Timo Laitinen (vas.), Tommi Takanen ja Lauri Leskinen.

Suomalaiset skeet-ampujat olivat hivenen ristiriitaisin tuntein, kun Al Ainin maailmancup päättyi Al Ainissa lauantaina. Suorituksissa oli paljon hyvää, mutta kuten 23:nneksi sijoittunut Timo Laitinen sanoi, ”muutama typerä pummi” jäi harmittamaan.

Kansainvälisen ampumaurheiluliiton (ISSF) vuoden toinen maailmancup päättyi lauantaina Al Ainissa Yhdistyneissä Arabiemiraateissa. Miesten skeetissä olivat suomalaisista mukana Tommi Takanen (Lahden Ampumaseura), Lauri Leskinen (Sibbo Skyttegille) ja Timo Laitinen (Sibbo Skyttegille).

Tanskan Jesper Hansen teki peruskilpailun parhaan tuloksen 124. Finaaliraja oli 122. Kolmesta viimeisestä finaalipaikasta uusi viisi miestä, joista finaaliin pääsivät Ranskan Anthony Terras sekä Kyproksen Georgios Achilleos ja Andreas Chasikos.

Suomalaisista parhaiten sijoittui Timo Laitinen, joka oli kilpailussa 23:s. Hänen tuloksensa oli 120 (25+24+24+23+24). Leskinen oli kilpailussa 42:s tuloksellaan 118 (23+23+24+25+23), ja Tommi Takasen tulos 117 (22+24+23+24+24) oikeutti 46. sijaan.

Miten suomalaiskolmikko sitten summasi maailmancupin kilpailunsa?

– Tekniikka on kunnossa eli hyvä lähtö kauteen siinä mielessä. Paljon pölyä ja muutama typerä pummi. Harmittaa, Laitinen sanoi.

– Kisapäivät olivat ihan ookoo. Jaksoin taistella, mutta ”tipluja” tuli, ei voi mitään. Valmistautuminen osui ihan hyvin, ja minulla oli kaikin puolin luottava kuva päässä siitä, miten edetään kohti seuraavaa koitosta. Tämä ei jää tähän, kuului Leskisen kommentti.

– Huono maku jäi tästä reissusta. Ensimmäisellä kierroksella jouduin tappelemaan tuomareiden kanssa, ja nuppi ei sitä kestänyt. Seurauksena oli tuplapummi kolmoselle. Omaa hölmöyttä, kun en saanut tilannetta nollattua, Takanen puolestaan sanaili.

– Sen jälkeen kisa menikin pikkaisen käsijarru päällä loppuun asti. Tulos on tyydyttävä, mutta ei todellakaan sitä mitä haettiin. Kelit olivat hyvät ja radat myös.

Al Ainin kultamitaliottelussa kohtasivat Ranskan Terras ja Tanskan Hansen. Terras voitti pistein 15-13. Hän on jo aiemmin saavuttanut olympiapaikan Rio de Janeiroon 2016.

Al Ainissa oli jaossa kaksi olympiamaapaikkaa per laji Rioon. Miesten skeetissä jaossa olleet paikat menivät Hansenille ja kolmanneksi sijoittuneelle Kyproksen Andreas Chasikokselle. Paikan Rioon olivat aiemmin saavuttaneet Terraksen lisäksi Egyptin Azmy Mehelba, Italian Riccardo Filippelli ja Valerio Luchini, Venäjän Aleksandr Zemlin ja Yhdysvaltain Vincent Hancock.

Haulikkolajien seuraava maailmancup on Kyproksen Larnakassa 24.4.-4.5.

Haulikkolajien maailmancup
19.-29.3. Al Ain, Yhdistyneet Arabiemiirikunnat

Tuloksia la 28.3.

Miesten skeet 125 kiekkoa + finaali:
Peruskilpailu: 1) 1) Jesper Hansen Tanska 124, 2) Vincent Hancock Yhdysvallat 123, 3) Antonakis Andreou Kypros 123, 4) Anthony Terras Ranska 122/uusinta 10, 5) Georgios Achilleos Kypros 122/10, 6) Andreas Chasikos Kypros 122/10, 7) David Justin Perry Yhdysvallat 122/9, 8) Jan Sychra Tshekki 122/3, … 23) Timo Laitinen 120, … 42) Lauri Leskinen 118, … 46) Tommi Takanen 117.

Semifinaali: 1) Terras 16, 2) Hansen 16, 3) Chasikos 15, 4) Hancock 15, 5) Achilleos 14, 6) Andreou 12.
Pronssimitaliottelu: Andreas Chasikos Kypros – Vincent Hancock Yhdysvallat 15-14
Kultamitaliottelu: Anthony Terras Ranska – Jesper Hansen Tanska 15-13

Lisää tietoa kilpailusta löydät täältä.