Skeetin maailmancup: Marko Kemppainen harmitteli avauspäivän tuplapummiaan

Marko Kemppainen. Kuvat: Per-Ole Lindell
Oskari Kössi.
Lauri Leskinen.

Miesten skeetissä oli mukana kolme suomalaista, kun haulikkolajien kauden kolmas maailmancup jatkui maanantaina Kyproksen Larnakassa. Marko Kemppainen sijoittui parhaana suomalaisena 27:nneksi. Oskari Kössi oli 41:s ja Lauri Leskinen 57:s.

Kansainvälisen ampumaurheiluliiton (ISSF) haulikkolajien kauden kolmas maailmancup jatkui maanantaina Kyproksen Larnakassa. Miesten skeetissä olivat suomalaisista mukana Marko Kemppainen (Suomussalmen Urheiluampujat) sekä Oskari Kössi ja Lauri Leskinen Sibbo Skyttegillestä. Kemppainen ja Kössi olivat ensimmäisen kerran tänä vuonna maailmancupissa mukana. Leskinen oli Al Ainin kilpailussa 42:s tuloksellaan 118.

Kemppainen sijoittui 27:nneksi tuloksellaan 119 (24+23+24+23+25). Finaaliraja oli 122.

– Ilman eilistä tuplapummia kisa oli melkein ookoo, Kemppainen sanoi. Hänet on nimetty Suomen joukkueeseen Euroopan kisoihin, jotka järjestetään kesäkuussa Bakussa.

Kössin tulos 117 (23+23+23+23+25) riitti 41. sijaan. Muuten ihan ookoo, mutta neljä huonoa kierrosta pilasi koko kisan, hän summasi kilpailunsa.

Leskinen rikkoi 116 (23+22+23+24+24) kiekkoa ja sijoittui 57:nneksi.

– Kisa muiden joukossa, mutta kun ei… Vinyylilevy jäi sahaamaan paikalleen, ei voi mitään, Leskinen kuvaili värikkääseen tyyliinsä.

– Mies on kunnossa, mutta tulostaulu ei. Nyt on hyvä laittaa ase rasvaan ja miettiä syntyjä syviä. Seuraavan kerran kilpailen Lahden Polar GP:ssä, jos levysoitin on kunnossa. Se on lähdettävä Rovaniemelle kahtelee poroja.

Peruskilpailun paras oli kaikki 125 kiekkoa rikkonut ja ME:tä sivunnut Kyproksen Georgios Achilleos. Maailmancupin voitto meni Yhdistyneiden Arabiemiraattien Saif Bin Futtaisille, joka voitti kultamitaliottelussa Ruotsin Marcus Svenssonin uusinnan jälkeen 4-3. Uusintaan mentiin, kun kaksikko päätyi tasatulokseen 14-14. Achilleos putosi semifinaalissa neljän parhaan mitaliotteluista.

Larnakassa jaetaan muiden maailmancupien tavoin olympiamaapaikkoja ensi vuonna Rio de Janeirossa järjestettäviin olympialaisiin. Jaossa on kaksi paikkaa lajia kohden. Miesten skeetin olympiapaikat menivät kahdelle parhaalle eli Bin Futtaisille, 41, ja Svenssonille, 25. Aiemmin olympiapaikan oli jo lunastanut muun muassa Tanskan Jesper Hansen, joka sijoittui Larnakassa kuudenneksi.

Seuraava laji on miesten kaksoistrap, joka kilpaillaan keskiviikkona. Suomea edustavat Orimattilan Seudun Urheiluampujien Simo Köylinen ja Sami Ritsilä sekä Juuso Ikävalko Pieksämäen Seudun Ampujista.

Larnakan maailmancupiin osallistuu 490 ampumaurheilijaa, jotka edustavat 77 maata. Mukana on kolmetoista suomalaista urheilijaa. Marjut Heinonen sijoittui cupin avauspäivänä sunnuntaina naisten skeetissä 25:nneksi.

ISSF:n haulikkolajien maailmancup
24.4.-4.5. Larnaka, Kypros

Tuloksia ma 27.4.

Miesten skeet 125 kiekkoa + finaali
Peruskilpailu: 1) Georgios Achilleos Kypros 125 (sivuaa ME:tä), 2) Jesper Hansen Tanska 123, 3) Anton Astahov Venäjä 123, 4) Marcus Svensson Ruotsi 123, 5) Saif Bin Futtais Yhdistyneet Arabiemiraatit 122/uusinta 2, 6) Jeremy Bird Iso-Britannia 122/1+12, 7) Saud Habib Kuwait 122/1+11, 8) Jan Sychra Tshekki 122/1+7, … 27) Marko Kemppainen 119, … 41) Oskari Kössi 117, … 57) Lauri Leskinen 116.

Semifinaali: 1) Svensson 16, 2) Bin Futtais 15/uusinta 2, 3) Bird 15/1, 4) Astahov 14/6, 5) Achilleos 14/5, 6) Hansen 13.
Pronssimitaliottelu: Anton Astahov Venäjä – Jeremy Bird Iso-Britannia 13-12
Kultamitaliottelu: Saif Bin Futtais Yhdistyneet Arabiemiraatit – Marcus Svensson Ruotsi 14-14/uusinta 4-3

Lisää tietoa kilpailuista löydät täältä.