Juho Kurki kuudes maailmancupin ilmakiväärissä
13.5.2015 klo 12:00

Juho Kurki Fort Benningin finaalin jälkeen. Kuva: Juha Hirvi

Juho Kurki on sijoittunut miesten ilmakiväärissä hienosti kuudenneksi, kun vuoden toinen kivääri- ja pistoolilajien maailmancup alkoi keskiviikkona Yhdysvaltain Fort Benningissä. Aleksi Leppä oli 67:s ja Jaakko Björkbacka 70:s.

Kansainvälisen ampumaurheiluliiton (ISSF) vuoden toinen kivääri- ja pistoolilajien maailmancup alkoi keskiviikkona Yhdysvaltain Fort Benningissä. Cupiin osallistuu runsaat 600 urheilijaa 76 maasta. Cupissa on neljä suomalaista kivääriampujaa. Kolme heistä kilpaili miesten ilmakiväärissä cupin avauspäivänä myöhään keskiviikkona Suomen aikaa. Savonlinnan Metsästys- ja Ampumaseuran Annika Sihvonen aloittaa kisaurakkansa torstaina.

Kankaanpään Ampumaurheilijoiden Juho Kurki selvitti upeasti tiensä kahdeksan parhaan finaaliin. Hänen peruskilpailunsa tulos oli viidenneksi paras 626,3 (103,2+104,9+105,1+104,9+104,0+104,2). Finaaliraja oli 625,6.

Kurki, 23, oli aiemmin saavuttanut maailmancupin finaalipaikan kolme kertaa, vuonna 2013. Samana vuonna hän tähtäsi ilmakiväärin EM-pronssia.

Fort Benningin finaalissa Kurki sijoittui kuudenneksi.

– Peruskisa oli oikein hyvää, vaikka lopussa painetta oli aika paljon. Finaalissa jänskätti vähän liikaa, mutta tästä se lähtee, Ampumaurheiluliiton kiväärilajien päävalmentaja Juha Hirvi sanoi.

Fort Benningissä on jaossa 24 olympiamaapaikkaa ensi vuonna Rio de Janeirossa järjestettäviin olympialaisiin. Miesten ilmakiväärissä oli jaossa kolme paikkaa. Finaaliin päässeistä neljällä oli jo aiemmin paikka saavutettuna. Kurjen edelle sijoittui kolme urheilijaa, joilla ei paikkaa ei vielä ollut: Serbian Milutin Stefanovic (1.), Bulgarian Anton Rizov (3.) ja Itävallan Alexander Schmirl (5.). He saavuttivat paikan Rioon.

– Jännää oli, yhden sijan olympiapaikasta jäänyt Kurki sanoi.

Peruskilpailun parhaan tuloksen 630,5 teki Kiinan Yang Haoran, 19, joka oli jo aiemmin varmistanut paikan Rio de Janeiron olympialaisiin. Ilmakiväärin ykkönen oli siis lopulta Stefanovic, joka ampui peruskilpailussa tuloksen 626,3. Hän voitti Yangin finaalissa 0,7 pisteellä. Tämä oli Stefanovicin ensimmäinen maailmancupin voitto. Viime vuonna hän sijoittui Fort Benningissä toiseksi.

Haminan Ampumaseuraa edustava Aleksi Leppä sijoittui 67:nneksi tuloksellaan 616,3 (102,8+102,8+102,3+104,1+102,1+102,4). Lehtimäen Ampujien Jaakko Björkbackan tulos 615,6 (102,5+100,4+101,4+103,1+103,8+104,4) oikeutti 70. sijaan.

– Jälkimmäinen puoli oli parempaa. Ei alun osumiseen mitään erityisempää syytä ole. Keskemmältä saisi paremmin kymmenyksiä, Björkbacka sanoi.

Leppä oli tyytyväinen suoritukseensa.

– Se oli ihan hyvää ammuntaa. Pientä liikettä tuli selästä, joka näkyi pyssyssä heiluntana oikealle alas, jonne osumat menivät. Mutta kokonaisuudessa ookoo, hän sanoi.

Suomella on kaksi olympiamaapaikkaa Rioon. Ne ovat saavuttaneet trapissa Satu Mäkelä-Nummela ja Vesa Törnroos. Kivääriampuja Minna Leinosella on paikka Rion paralympialaisiin.

ISSF:n kivääri- ja pistoolilajien maailmancup
11.-19.5. Fort Benning, Yhdysvallat

Tuloksia ke 13.5.

Miesten ilmakivääri 60 ls + finaali: 1) Milutin Stefanovic Serbia 209,7 (626,3), 2) Yang Haoran Kiina 209,0 (630,5), 3) Anton Rizov Bulgaria 185,8 (626,1), 4) Kim Sang Do Etelä-Korea 163,6 (628,2), 5) Alexander Schmirl Itävalta 142,5 (625,6), 6) Juho Kurki Suomi 122,0 (626,3), 7) Peter Sidi Unkari 101,3 (626,0), 8) Niccolo Campriani Italia 80,3 (629,5), … 67) Aleksi Leppä 616,3, … 70) Jaakko Björkbacka 615,6.

Lisää tietoa kilpailusta löydät täältä.