Euroopan kisoihin osallistuu 335 ampumaurheilijaa
22.5.2015 klo 12:00

Euroopan kisoihin osallistuu 335 ampumaurheilijaa, jotka edustavat 48 maata, kertoo Euroopan ampumaurheiluliitto (ESC) kotisivuillaan. Urheilijoista 203 on miehiä ja 132 naisia.

Ensimmäisen kerran järjestettävät Euroopan kisat ovat Azerbaidzhanin pääkaupungissa Bakussa 12.-28. kesäkuuta. Suomen Olympiakomitea on nimennyt kisoihin kaikkiaan 107 urheilijaa – heidän joukossaan kahdeksan ampumaurheilijaa.

Venäjältä kisoihin osallistuu 28 ampumaurheilijaa. Italialla on 23, Saksalla 22 ja Ranskalla 18 ampumaurheilijaa. Miesten lajeista eniten osanottajia on 50m pienoiskiväärin makuun kilpailussa (37). Ilmakiväärissä on 35 osanottajaa. Naisten ilmakiväärissä on mukana 39 urheilijaa.

Monilajikilpailuihin odotetaan osallistuvan yli 6000 urheilijaa, jotka edustavat Euroopan olympiakomitean (EOG) jäsenmaita. Euroopan kisojen idea on tarjota eurooppalaisille urheilijoille samanlainen alueellinen suurtapahtuma kuin muillakin maanosilla on. Esimerkkeinä mainittakoon Aasian kisat ja Pan-American -kisat.

Bakussa kilpaillaan mitaleista 20 urheilumuodossa, joista kuusitoista kuuluu kesäolympialaisten ohjelmaan. Suoria kisalippuja Rio de Janeiroon 2016 jaetaan ampumaurheilussa (1/laji), triathlonissa ja pöytätenniksessä.

Seuraavat Euroopan kisat on tarkoitus pitää vuonna 2019. Isäntäkaupunki valitaan tämän vuoden aikana.

Euroopan kisat
12.-28.6. Baku, Azerbaidzhan

Suomen joukkue/ampumaurheilu

Kivääri: Juho Kurki (Kankaanpään Ampumaurheilijat)