Junior cupista nuorten maailmancupiksi?
6.6.2015 klo 12:00

Niina Aaltonen lauantaina Orimattilan Junior cupissa. Kuvat: Lassi Palo
Vili Kopra on poikien trapissa kolmantena.
Timi Vallioniemi johtaa poikien skeetiä.

Kansainvälinen haulikkolajien Junior cup jatkui lauantaina Orimattilassa. Järjestävässä seurassa eli Orimattilan Seudun Urheiluampujissa keskustelua ovat herättäneet tiedot, joiden mukaan cup suunnitellaan muutettavaksi nuorten maailmancupiksi. ”Mitään ei ole kuitenkaan vielä päätetty”, OSU:n puheenjohtaja Raine Keskipasma sanoo.

Kansainvälinen haulikkolajien Junior cup järjestetään nyt seitsemättä kertaa. Kauden ensimmäinen cup oli toukokuussa Italian Porpettossa, ja finaali järjestetään Saksan Suhlissa heinäkuussa.

Junior cupista saadut kokemukset ovat hyviä Orimattilan Seudun Urheiluampujissa. Nuoret ovat saaneet arvokasta kansainvälistä kilpailukokemusta, ja cupissa ovat kilpailleet useat sittemmin maailman huipulle nousseet ampumaurheilijat. Yksi heistä on Italian Jessica Rossi, joka kilpaili Orimattilassa vuosina 2008 ja 2009. Hän voitti trapin olympiakultaa Lontoossa 2012.

– Kansainvälisessä liitossa on huomattu, että maailmancup kannattaa tehdä. Tällöin kilpailun luonne muuttuisi, koska maailmancupiin tulisi karsinta. Nyt tänne pääsee kuka tahansa nuori ampuja. Olemme matalan kynnyksen kilpailun kannalla, OSU:n puheenjohtaja Raine Keskipasma sanoo.

– Mitään ei ole kuitenkaan vielä päätetty, ja keskustelua käydään. Saa nähdä, miten käy, Keskipasma sanoo.

Orimattilan Junior cupiin osallistuu tänä vuonna ampumaurheilijoita isäntämaa Suomen lisäksi Intiasta, Italiasta, Venäjältä, Saksasta, Hollannista, Norjasta ja Irlannista. Osanottajia on sata. Cupissa kilpaillaan skeetissä, trapissa ja kaksoistrapissa.

Lauantaina kilpailtiin tyttöjen skeet ja trap. Venäjän Alina Fazylzyanova voitti skeetin ja saman maan Julia Tugulokova trapin. Suomen ainoa tyttöampuja oli skeetiin osallistunut Niina Aaltonen, joka edustaa Rauman Seudun Urheiluampujia. Hän sijoittui kymmenenneksi. Aaltonen rikkoi peruskilpailussa 53 kiekkoa.

Kilpailut päättyvät sunnuntaina, kun pojat saavat skeetin ja trapin päätökseen. Ensimmäisen päivän jälkeen parhaat suomalaiset ovat Ala-Hämeen Ampujien Timi Vallioniemi ja OSU:n Vili Kopra. Vallioniemi on skeetin kärjessä tuloksellaan 49 (25+24). Kopra jatkaa trap-kilpailua kolmannelta sijalta tuloksellaan 45 (21+24).

Haulikkolajien kansainvälinen Junior cup
1.-7.6. Orimattila

Tuloksia la 6.6.

Tyttöjen skeet 75 kiekkoa + finaali: 1) Alina Fazylzyanova Venäjä 60/2+13+12/2, 2) Victoria Ostapets Venäjä 61+13+12/1, 3) Chiara di Marziantionio Italia 66+10+15, 4) Katrin Wieslhuber Saksa 61+12+14, … 10) Niina Aaltonen 53.

Tyttöjen trap 75 kiekkoa + finaali: 1) Julia Tugulokova Venäjä 54+12+12, 2) Christin Hilmer Saksa 60+11+8, 3) Alessia Iezzi Italia 68+8/2+11, 4) Jekaterina Subbotina Venäjä 53+9+9.

Lisää tietoa kilpailuista löydät täältä.