Kosovo hyväksyttiin Euroopan Ampumaurheiluliiton jäseneksi
19.7.2015 klo 12:00

ESCn Yleiskokous alkoi Ljubljanassa. Vasenmalta vpj. Kerstin Budin, pj. Vladimir Lisin, pääsihteeri Alexander Ratner, vpj Pekka Kuusisto
ESC:n puheenjohtaja Lisin ojensi Kosovon liitolle jäsentunnukset

Euroopan Ampumaurheiluliiton (ESC) yleiskokous pidettiin viikonloppuna 19-20.7. Ljubljanassa Sloveniassa. Sloveniassa järjestetään myös tulevalla viikolla ns. isot EM-kilpailut Kokouksessa ei tällä kertaa ollut henkilövaaleja, mutta kokouksessa hyväksyttiin yksimielisesti Kosovon Ampumaurheiluliitto ESC:n jäseneksi. Samalla kertaa hyväksyttiin myös Bulgarian uusi liitto ESC:n jäseneksi.

Ljubljanan kokouksessa oli paikalla edustajat 43 jäsenliitosta, 5 jäsenliittoa oli antanut lisäksi valtakirjan. Kokouksen asialistalla ei ollut henkilövalintoja, vaan tärkeimmät asiat olivat talous- ja kehityslinjojen, uusien jäsenien hyväksymisen lisäksi myös 2018 ja 2019 kilpailujen valinnat.

Kokous hyväksyi yksimieleisesti Kosovon Apumaurheiluliiton ESC:n jäseneksi Bulgarian uuden ampumaurheiluliiton ohella. Kosovon urheilijat olivat jo aiemmin saaneet ehdollisen mahdollisuuden Kansainväliseltä Ampumaurheiluliitolta (ISSF) osallistua jo Bakun European Gamesiin.

Bakussa viimeisenä lajina kilpailtu ns. parijoukkuekisa, jossa joukkueen muodostaa nais- ja miesurheilija sai erinomaisen hyvän vastaanoton ja palautteen. ESC halusi toimia nopeasti ja siksi Presidium esittikin Bakun palautteen pohjalta, että parikilpailut otetaan virallisiksi lajeiksi vuoden 2016 alusta lukien. Kokous hyväksyi esityksen yksimielisesti. Ensimmäisen kerran EM-mitaleista kilpaillaan Györin Ilma-aseiden EM-kilpailuissa ensi helmikuussa.

Yleiskokous hyväksyi myös kehitysohjelmassa liittymisen ISSF:n valmunnusakatemiaan. ESC tukee jatkossa valmentajien osallistumista koulutukseen merkittävästi myös taloudellisesti. Tämän mahdollistaa Euroopan Olympiakomitealta saatu tukiraha.

Vuoden 2018 ilma-aseiden (10m) Euroopan mestaruuskisat järjestetään Budapestissa Unkarissa. Vuoden 2018 haulikon EM-kilpailut tullaan kilpailemaan Itävallassa (50), joka voitti äänestyksessä Kyproksen(24) ja Croatian (15).

2019 isot EM-kilpailut voitti puolestaan Italia, joka voitti valinnassa Ranskan äänin 51-36.

Kokoukseen osallistui Suomesta toiminnanjohtajan lisäksi ESC:n varapuheenjohtajan asemassa Pekka Kuusisto