Ylen kanavilta Ampumaurheilun Kesä -ohjelma 6.9.
30.8.2015 klo 12:00

Yle lähettää sunnuntaina 6.9. klo 15.50 Ampumaurheilun Kesä-teemaohjelman, jossa vieraillaan ruutilaijien olympialajien SM-kilpailuissa.

Ampumaurheiluliitto ja YLE tekivät sopimuksen ampumaurheilun kesän SM-kilpailujen televisioinneista. Ohjelmassa vieraillaan haulikon (trap, skeet), kiväärin (50m) ja pistoolin olympialajien SM-kilpailuissa. Viimeinen ohjelma tehtiin nyt Inkoosta 50m kiväärin SM-kilpailuista. Ohjelman toimittajana ja tuottajana toimii Olli Kangas, joka on tehnyt monia ampuma- ja metsästysaiheisia ohjelmia eri kanaville.

– Haluan tehdä ohjelmia sellaisista asioista, jotka minua itseäni kiinnostavat. Urheiluammunnassa on jotain sellaista, johon olen jäänyt koukkuun. Vaikka rata-ammunnat eivät olekaan lajeja joissa on paljon actionia, niin siitä huolimatta ne ovat erittäin televisio ystävällisiä lajeja. Jännistys säilyy viimeiseen laukaukseen asti "pudotusfinaalien" takia, pohtii Olli Kangas.

– Tänään viimeinen kuvattava laji on 50m kiväärin (pienoiskivääri) makuukilpailu. Pyrimme tuomaan esille yksityiskohtia ampumisesta, urheilijan reaktioitakuvaamaan ja kertomaan kilpailutavan tavan, tunnelmia jäännittävästä tarkkuusammunnasta. Olen itsekin seuratessani urheilijoiden suorituksia oppinut jotain josta on hyötyä metästystilanteissa, kuvailee Kangas ohjelman sisältöä.

Kiväärikilpailun kommentaattorina toimii Marko Leppä.

Ohjelma on nähtävissä YLEltä tulevana sunnuntaina (6.9.)

Bild och text RA via Joni.