Juho Kurki isännöi ensimmäistä Kankaanpää Openia
15.11.2015 klo 12:00

Juho Kurki nappasi voiton ja kolmannen sijan ensimmäisen kerran järjestetyssä Kankaanpää Openissa, joka on uusi ja vuosittaiseksi tarkoitettu ampumaurheilukilpailu.

Nimensä mukaisesti Kankaanpäässä käyty kilpailu järjestettiin viikonvaihteessa ensimmäisen kerran. Lauantai ja sunnuntai muodostivat oman erillisen kilpailunsa. Kilpailuareena sijaitsi Kankaanpään liikuntakeskuksessa, ja 22-paikkaisella radalla olivat MegaLink-taululaitteet.

Tavoitteena oli esitellä aiempaa dynaamisemman kotimaisen kilpailukulttuurin suunnannäyttäjänä toimiva kaksipäiväinen ilma-asetapahtuma kiväärissä ja pistoolissa. Lauantaina käytiin ilmakiväärin ja -pistoolin M-, N-, M20- ja N20-sarjojen peruskilpailut. Ne käytiin 10m ilmakiväärin ja -pistoolin sääntöjen mukaisesti.

Sunnuntaina oli Superfinaali. Kyseessä oli Kankaanpää Openin oma pudotuskilpailu. Superfinaalin kärkiviisikko palkittiin 500, 300, 200, 100 ja 50 eurolla. Finaalilla oli oma 25 laukauksen peruskilpailunsa. Mukaan valikoitui tähän perustuen kahdentoista parhaan joukko. Finaalissa jokaista laukausta seurasi varoitus huonoimman laukauksen suorittajalle. Kahdesta varoituksesta tie eteenpäin katkesi, ja julistettavaksi jäljelle jäi lopulta voittaja.

Kankaanpään Ampumaurheilijoiden Juho Kurki oli ykkönen lauantain 10m ilmakiväärissä, jossa hän tähtäsi 626,1 pistettä. Raseborgs Skyttaren Joni Stenstöm sijoittui toiseksi (616,8) ja Haminan Ampumaseuran Aleksi Leppä kolmanneksi (615,1).

Naisten paras oli Turun Seudun Ampujien Hanna Pitkänen (412,9) ennen Hämeenlinnan Ampumaseuran Katariina Lainetta (412,1) ja Savonlinnan Metsästys- ja Ampumaseuran Annika Sihvosta 409,8).

M20-sarjassa Esbo Skytterföreningenin Cristian Friman ampui tuloksen 610,0. Isonkyrön Metsästys- ja Ampumaseuran Marianne Palo voitti N20-sarjan tuloksellaan 412,4.

Ritva Karri (KokMAS) voitti naisten ilmapistoolin tuloksellaan 375. Nurmeksen Ampumaseuran Karri Turunen teki miesten sarjassa parhaan tuloksen eli 572 pistettä.

Ilmakiväärin Superfinaalin ykkönen oli Pauliina Frilander-Soini. Sihvonen sijoittui toiseksi ja Kurki kolmanneksi. Palkintorahoille pääsivät myös neljänneksi sijoittunut Rauman Seudun Urheiluampujien Anna-Maria Siivonen ja kisan viitonen Friman.

Ilmapistoolin kärkiviisikon muodostivat Turunen, Ari Huhtamäki (RSA), Jyrki Turja (LSA), Teemu Lahti (LAS) ja Aki Rantakangas (LehA).

Lauantain tulokset löydät täältä ja Superfinaalin tulokset oheisessa liitteessä.