Ampumaurheilijoita ja -joukkueita ehdolla vuoden parhaiksi
14.12.2015 klo 12:00

Satu Mäkelä-Nummela. Kuvat: Lassi Palo
Tomi-Pekka Heikkilä.
Naisten trapin MM-hopeajoukkue.
Miesten liikkuvan maalin EM-hopeajoukkue.

Tomi-Pekka Heikkilä ja Satu Mäkelä-Nummela sekä liikkuvan maalin EM-kultamitalijoukkue ja naisten trapin MM-hopeajoukkue ovat Urheilutoimittajain liiton virallisella ehdokaslistalla, josta valitaan tämän vuoden parhaat urheilijat ja joukkueet.

Kuten monesti aiemminkin, on siis jälleen aika summata vuoden parhaat urheilusuoritukset ja laittaa vuoden 2015 urheilijat paremmuusjärjestykseen, sillä Vuoden urheilija -äänestys on alkanut.

Ehdolla on liikkuvan maalin erikoismies Tomi-Pekka Heikkilä, joka voitti Hollannin Arnhemissa järjestetyissä ilma-aseiden EM-kilpailuissa pronssia ja kuului kultaa voittaneeseen Suomen joukkueeseen. Suomen joukkue on ehdolla Vuoden joukkueeksi. Heikkilän lisäksi siihen kuuluivat Krister Holmberg ja Heikki Lähdekorpi.

Satu Mäkelä-Nummela on myös virallisella ehdokaslistalla voitettuaan Qatar openin ja Larnakan maailmancupin, jossa hän myös saavutti olympiapaikan Rio de Janeirossa järjestettäviin olympialaisiin.

Vuoden joukkueeksi on myös ehdolla naisten trapin MM-hopeaa Italian Lonatossa voittanut Suomen joukkue. Siinä ampuivat Mäkelä-Nummelan lisäksi Noora Antikainen ja Marika Salmi.

Urheilutoimittajain liitto on nimennyt Vuoden urheilijan vuodesta 1947 alkaen. Vuoden urheilija valitaan siis nyt 69. kerran. Vuodesta 2008 lähtien Vuoden urheilija on julkistettu tammikuisessa Suomen Urheilugaalassa. Viime vuonna palkinnon vei Sotshin olympialaisten maastohiihdon parisprintin kultamitalikaksikko Iivo Niskanen–Sami Jauhojärvi.

Mäkelä-Nummela valittiin Vuoden urheilijaksi vuonna 2008, kun hän voitti Pekingissä olympiakultaa.

Vuoden urheilija 2015 julkistetaan Suomen Urheilugaalassa, joka järjestetään 12. tammikuuta. Vuoden urheilija -äänestykseen voivat osallistua Urheilutoimittajain liiton ja sen paikalliskerhojen jäsenet.