Kurki jäi reilut 2 pistettä olympiapaikasta
27.2.2016 klo 12:00

Olympiapaikka jäi saavuttamatta. Parikilpailun 6. sija Hanna Pitkäsen kanssa ei paljoa Juho Kurkea lohduttanut. Arkistokuvat Matti Erkkilä
Hanna Pitkänen teki onnistuneen kisamatkan. Kaksi kilpailua taitotason mukaisesti. Vielä parempaa on odotettavissa.

Ampujat eivät pystyneet lauantaina Unkarin Györissä päättyneissä EM-kilpailuissa hankkimaan lisäpaikkoja ensi kesän olympiakisoihin Rio de Janeiroon. Juho Kurjelta sitä odotettiin eniten, mutta kankaanpääläinen jäi siitä reilun kahden pisteen päähän ja sijoittui 25. tilalle tuloksella 622,0 pistettä. Hän on tämän vuoden puolella ampunut kerran jopa yli 630 pisteen erinomaisen tuloksen.

Mies otti pettymyksen vastaa tyynesti. Hän sanoi kilpailun sujuneen nuottien mukaan, mutta luodit eivät olleet riittävän keskellä. Neljä niistä osui yhdeksikköön, Kaksi oli 9,9 arvoisia ja kaksi muuta hivenen heikompia. Finaaliraja oli 624,6. Sekin oli hyvin Kurjen taitotason haarukassa.

– Ulospäin Juhon suoritus oli hyvä. Ampumarytmi oli normaali, ja tarkkuus oli selvästi parempi kuin viimeisissä harjoituksissa, päävalmentaja Juha Hirvi selvitti.

Uusi laji – Suomi kuudes!

EM-kilpailut päättyivät lauantai-iltana uusiin lajeihin. Sekä kiväärillä että pistoolilla ammuttiin uusi joukkuekilpailu. Siinä joukkueen muodosti yksi nais- ja yksi miesampuja.

Suomen joukkueessa ampuivat luonnollisesti Hanna Pitkänen ja Juho Kurki. Kaksikko selviytyi 25 joukkueen kokoisessa kilvassa kuudenneksi. Välierästä kaksikko ei selviytynyt neljän parhaan mitalikilpaan.

Kurki arvioi uuden lajin ”ihan hauskaksi kisaksi”. Katsomon puolella laji sai paljon kiitosta. Valmennuksen johtaja toivoi lajin olevan mukana jo ensi vuoden SM-kisoissa.

Liikkuvan maalin päätöslajeina olivat nuorten 40 laukauksen sekajuoksut. Ne eivät menneet aivan odotusten mukaisesti. Elli Räsänen oli 11. tuloksella 347 ja poikien sarjassa Mika Heikkilä 14. tuloksella 357.

Lajivalmentaja Ville Häyrinen oli kohtuullisen tyytyväinen liikkuvan maalin ampujien voittamaan kahteen mitaliin. Häntä ilahdutti myös se, että sekä naisten, että nuorten kilpailuissa oli enemmän osanottajia kuin aiemmin. Jostain syystä miesten lukumäärä oli laskenut.

Per-Ole Lindell jäi kaipaamaan kisoista olympiapaikkaa. Muuten hän oli kohtuullisen tyytyväinen suomalaisten suorituksiin. Kun lisäpaikkaa ei ampumalla saavutettu, hän sanoo ”taistelun” siirtyvän kabinetteihin. Kv. ampumaurheiluliitto jakaa kesän alussa niin sanottuja ”villejä kortteja”. Liitto tekee voitavansa, jotta Suomikin pääsisi sellaisista osalliseksi.

Trapiin on saavutettu yksi paikka naisten ja miesten lajeihin. Satu Mäkelä-Nummela on valittu jo Suomen olympiajoukkueeseen.

Tulokset  http://results.sius.com/Events.aspx?Championship=EuropeanChampionship10m20160222GyorHUN