Eetu Kallioinen 17-vuotiaana ensimmäiseen maailmancupiinsa
5.4.2016 klo 12:00

Eetu Kallioinen kuvattuna viime vuoden EM-kisoissa Mariborissa. Kuva: Lassi Palo

Kun Eetu Kallioinen kilpailee ensi viikolla Rio de Janeirossa alkavan maailmancupin skeetissä, tulee hänestä yksi kaikkien aikojen nuorimmista ISSF:n maailmancupiin osallistuneista suomalaisista urheiluampujista.

Kansainvälisen ampumaurheiluliiton (ISSF) maailmancup järjestetään Rio de Janeirossa 13.-25. huhtikuuta. Tulevassa olympialaisten isäntäkaupungissa kilpaillaan kivääri-, pistooli- ja haulikkolajeissa. Rioon lähtevässä Suomen maailmancup-joukkueessa on kymmenen urheiluampujaa.

Joukkueessa on jo olympialaisiin nimetty trap-ampuja Satu Mäkelä-Nummela (Orimattilan Seudun Urheiluampujat). Olympiamaapaikan trapissa viime vuoden toukokuussa ampunut Vesa Törnroos (Lahden Ampumaseura) kilpailee myös Riossa.

Suomen joukkueen nuorin urheilija on Ala-Hämeen Ampujien Eetu Kallioinen, joka on 17-vuotias. Hän täyttää 18 vuotta toukokuun 23. päivänä. Kallioinen on siten yksi kaikkien aikojen nuorimmista Suomen virallisessa maailmancup-joukkueessa.

– No, mitä tähän sanoisin… Hieno homma! Ja saavutus tämäkin, Kallioinen naurahti.

Kivääriampuja Tiia Törmälä kilpaili 16-vuotiaana Fort Benningin ja Münchenin maailmancupeissa vuonna 2007 sijoittuen parhaimmillaan 15:nneksi. Maailmancupeissa parikymppisinä kilpailleita suomalaisia urheiluampujia on useampiakin.

Kallioisen talvi sujui ilman sairasteluja, ja maaliskuussa hän oli leirillä Kyproksen Larnakassa. On hän ehtinyt ampua myös Suomessa, ja huhtikuun ensimmäisellä viikolla hän vastasi puhelimeensa Espanjan-leiriltä.

– Ammunta on alkanut kulkea mukavasti. Harjoitusmäärät eivät ole mitään järjettömiä, vaan sopivia. Rion maailmancupiin on hienoa päästä ampumaan, koska se on tuleva olympiakaupunki ja kilpailun taso tulee olemaan varmasti kova. On myös kiva päästä näkemään Rion paikkoja, kuten esimerkiksi olympiakylä, hän sanaili.

Kallioinen palkittiin viime vuonna Ampumaurheiluliiton Vuoden yllättäjänä. Hän sijoittui poikien EM-skeetissä Mariborissa toiseksi ja Lonaton MM-kilpailuissa viidenneksi. MM-kisojen peruskilpailussa hän sivusi poikien maailmanennätystä rikkomalla 124 kiekkoa. Lisäksi hän kuului Suomen joukkueeseen, joka voitti MM-hopeaa.

Rion maailmancupin ensimmäinen kilpailupäivä on perjantai 15. huhtikuuta. Silloin kilpaillaan naisten trap ja miesten trapin ensimmäinen päivä. Viimeinen kilpailupäivä on sunnuntai 24. huhtikuuta, jolloin on miesten 50m pienoiskiväärin asentokilpailu ja skeetin viimeinen kisapäivä.

Saksan Münchenin maailmancupissa kilpaillaan 19.-26. toukokuuta kivääri- ja pistoolilajeissa.

ISSF:n maailmancup (kivääri, pistooli, haulikko)
13.-25.4. Rio de Janeiro, Brasilia

Suomen joukkue

Kivääri: Jaakko Björkbacka (Lehtimäen Ampujat), Juho Kurki (Kankaanpään Ampumaurheilijat)

Pistooli: Karri Turunen (Nurmeksen Ampumaseura)

Haulikko

Skeet: Eetu Kallioinen (Ala-Hämeen Ampujat), Timo Laitinen (Sibbo Skyttegille), Tommi Takanen (Lahden Ampumaseura)

Trap
Miehet: Mirka Kyyrönen (Sibbo Skyttegille), Jukka Laakso (Orimattilan Seudun Urheiluampujat), Vesa Törnroos (Lahden Ampumaseura)
Naiset: Satu Mäkelä-Nummela (Orimattilan Seudun Urheiluampujat)

Lisää tietoa kilpailusta löydät täältä.