Toni Matilainen: ”Tervetuloa Tanhuvaaran Kultahippufinaaleihin!”
8.4.2016 klo 12:00

Kilpailun johtaja Toni Matilainen Tanhuvaaran urheiluopiston edustalla perjantaina. Kuvat: Lassi Palo
Kisaorganisaatio kokoontui ryhmäkuvaan.
Ohjeita kilpailijoille.
Hyviä osumia!

”Tervetuloa Tanhuvaaraan”, toivotti kilpailun johtaja Toni Matilainen perjantaina – Kultahippufinaalien aattona. Aurinko paistoi, ja kisafiilis alkoi nousta hyväntuulisessa kisaorganisaatiossa.

Ilma-aseiden Kultahippufinaalit järjestetään viikonvaihteessa Savonlinnassa Tanhuvaaran urheiluopistolla.  Se on Ampumaurheiluliiton vuoden suurin lasten ja nuorten tapahtuma, joka pidetään nyt jo 23. kerran. Kilpailussa ammutaan ilmakiväärillä ja -pistoolilla.

– Järjestelyt ovat menneet todella hyvin. Minulla oli parin kuukauden ajan kisastressi päällä, mutta tänä aamuna se oli poissa. Homma lähtee varmasti tästä menemään, kilpailun johtaja Toni Matilainen myhäili.

Kolme seuraa järjestää Tanhuvaarassa tämän ja ensi vuoden ilma-aseiden Kultahippufinaalit. Seurat ovat Mikkelin Ampujat (MA), Pieksämäen Seudun Ampujat (PiekSA) ja Savonlinnan Metsästys- ja Ampumaseura (SMAS). Matilaisen seura on PiekSA.

Matilainen kokoontui perjantai-iltana kisaorganisaation kanssa. He kävivät läpi kisoihin liittyviä yksityiskohtia. Matilaisella on johdettavanaan iso porukka, sillä toimitsijoita on kuutisenkymmentä.

Kultahippufinaalien suojelijana toimii Sirpa Vesanen, jonka menestyksen huippuvuodet olivat 1982 ja 1986. Ensin hän voitti pienoiskiväärin 3×20 laukauksen Euroopan mestaruuden Roomassa ja samana syksynä makuuasennon MM-kultaa Caracasissa. Vuonna 1986 Ylönen, Leena Melartin ja Pirjo Peltola voittivat naisten ilmakiväärin joukkueiden MM:n Itä-Saksan Suhlissa. EM-kisan joukkuehopeaan he osuivat vuonna 1985 ja pronssiin 1984. Vesanen osallistui olympiakisoihin kaksi kertaa: Los Angeles 1984 ja Soul 1988. Parhaiten hän menestyi Yhdysvalloissa sijoittumalla ilmakiväärillä kahdeksanneksi.

Kultahippufinaaleissa kilpaillaan lauantaina henkilökohtaiset kilpailut, ja sunnuntaina ovat vuorossa taas kerran tunnelman kattoon asti nostattavat joukkuekilpailut. Joukkuekisa ammutaan kaatuviin tauluihin.

Kultahippufinaalissa on mukana 338 nuorta urheiluampujaa, jotka edustavat 47 seuraa. Ilmoittautuneet lapset ja nuoret ampuvat kaikkiaan 427 kilpailusuoritusta. Finaaliin on päässyt karsintakilpailujen kautta.

Valtakunnallisia ilma-aseiden Kultahippufinaaleja on järjestetty vuodesta 1994 lähtien. Ensimmäiset finaalit järjestettiin Pieksämäellä. Kultahipputoiminnaksi kutsutaan ampumaurheilun alle 14-vuotiaiden seuratoimintaa. Toiminnan tarkoituksena on luoda lapsille mahdollisuuksia olla mukana ampumaurheilun seura- ja kilpailutoiminnassa, ja sen sisältö, kilpailutoiminta ja ampumalajit on suunniteltu huomioiden lasten ja nuorten omat lähtökohdat, tarpeet ja valmiudet.

Tukiammunta on harjoittelumuoto, jonka avulla aloittelijat ja lapset pääsevät helposti jyvälle uudesta harrastuksestaan. Asetta kannattelevat tuet helpottavat ammunnan perusasioiden, kuten tähtäyksen ja liipaisun, oppimista. Kultahippukilpailuissa tukien käyttäminen on sallittua.

Kultahippufinaalit ovat Tanhuvaarassa ensi vuonna 8.-9. huhtikuuta.

Kultahippufinaalin 2016 kotisivut: http://www.veevee.info/kultahippufinaali/