Riemukkaat joukkuekilpailut päättivät Kultahippufinaalit
10.4.2016 klo 12:00

Härmän Seudun Ampujien Nanna Tala (vas.), Erno Huhtaluhta ja Juho Huhtaluhta sekä riemukkaat tuuletukset. Kuvat: Lassi Palo
Kauhajoen kahdet kaksoset Henna (vas.) ja Heidi Keitaanranta sekä Lasse ja Tapio Itäluoma.
Isojoen Urheilijoiden Iina Niemelä (vas.), Urho Leppisaari ja Aliisa Kunnaspuro sekä jo perinteeksi tulleet kasvomaalaukset.
Jussi Ketolainen, IMAS.
Mikko Helenius, NoSA.
Kisatunnelmassa.
IP 8IT.
IK 12HT.
IK 14VT.
IK 10IT.
IP 12VT.
IP 10IT.
IK 14HT.
IK 8IT.
IK 12VT.
IP 14VT.

Tanhuvaaran urheiluopiston liikuntahallin katto nousi sunnuntaina todennäköisesti muutaman sentin ylöspäin, kun riemukkaat joukkuekilpailut päättivät ilma-aseiden Kultahippufinaalit. Nuoret urheiluampujat iloitsivat hyvistä osumistaan ja kannustivat toisiaan, ja halli tärisi ja raikui. ”Täällä on kivaa”, hymyili Nanna Tala, 7, Härmän Seudun Ampujista.

Järjestyksessään 23. ilma-aseiden Kultahippufinaalit pidettiin viikonloppuna Savonlinnassa Tanhuvaaran urheiluopistolla.

Se on Ampumaurheiluliiton vuoden suurin lasten ja nuorten tapahtuma, johon osallistui 338 urheiluampujaa. He edustivat 47 seuraa. Lapset ja nuoret ampuivat ilmakiväärillä ja -pistoolilla kaikkiaan 427 kilpailusuoritusta.

Lauantaina kilpailtiin henkilökohtaiset kilpailut, ja sunnuntaina olivat vuorossa joukkuekilpailut, jotka ammutaan kaatuviin tauluihin. Kultahipuissakin vaaditaan tarkkuutta, sillä esimerkiksi joukkuekilpailujen 10m ilmakiväärissä pitää osua maalitauluihin, jotka ovat halkaisijaltaan kuuden, viiden ja neljän millimetrin kokoisia.

Kultahippufinaalien toinen kilpailupäivä poikkeaa perinteisestä ampumaurheilukilpailusta siinäkin, että kilpailusuoritusten lisäksi tärkeässä osassa ovat joukkuetovereiden ja taustajoukkojen äänekäs kannustus, katsomossa liehuvat liput ja värikkäät kasvomaalaukset nostattavat tunnelmaa.

– Täällä on kivaa, Härmän Seudun Ampujien Nanna Tala, 7, hymyili kilpailunsa jälkeen.

Hän aloitti ampumaurheiluharrastuksen viime syksynä, ja isä-Petrin mukaan hauskaa on ollut. Tytöllä tosin pitää kiirettä, sillä pesäpallo ja hiihto kiinnostavat myös.

– Koulussa oli tietoisku ampumaurheilusta. Likka kokeili ja innostui, Petri Tala kertoi.

Nannan ensimmäiset Kultahippufinaalit menivät hyv
in, sillä hän voitti lauantaina 8-vuotiaiden ilmapistoolin ja -kiväärin yhdistelmäkilpailun, ja sunnuntaina tuli pronssia pistoolin joukkuekilpailussa.

– Joukkuekilpailu on kiva, hän sanoi.

Kauhajoen Ampujilla oli mukana 17 lasta, joiden joukossa olivat kahdet kaksoset: Henna ja Heidi Keitaanranta sekä Lasse ja Tapio Itäluoma. Kahdeksanvuotiaat tytöt olivat finaaleissa mukana nyt toisen kerran. Yksitoistavuotiaista pojista Lasse kilpaili finaaleissa kolmannen ja Tapio toisen kerran.

Millaista täällä on ollut?

– Kivaa, kuului neljä kertaa kuin yhdestä suusta.

Entä mikä on ollut kivointa? Tapio: ”Kisaaminen.” Lasse: ”Ampuminen.” Heidi: ”Joukkuekilpailu.” Henna: ”Voittaminen.”

Samat kolme seuraa järjestävät Tanhuvaarassa myös ensi vuoden ilma-aseiden Kultahippufinaalit. Seurat ovat Mikkelin Ampujat (MA), Pieksämäen Seudun Ampujat (PiekSA) ja Savonlinnan Metsästys- ja Ampumaseura (SMAS).

Kilpailun johtaja Toni Matilainen (PiekSA) sanoi, että finaalit sujuivat erittäin hyvässä hengessä.

– Siellä oli aitoa leikkimielisyyttä eli kaikki meni kuten toivoinkin. Nämä olivat lasten kisat, ja ilmapiiri oli aivan loistava. Järjestelyissä tehdään pieniä viilauksia ensi vuodeksi. Kokonaisuus toimi, mutta oli joitakin epäkohtia, jotka voi tehdä ensi vuonna paremmin, Matilainen summasi.

Mitä on Kultahipputoiminta?

Kultahipputoiminnaksi kutsutaan ampumaurheilun alle 14-vuotiaiden seuratoimintaa. Toiminnan tarkoituksena on luoda lapsille mahdollisuuksia olla mukana ampumaurheilun seura- ja kilpailutoiminnassa, ja sen sisältö, kilpailutoiminta ja ampumalajit on suunniteltu huomioiden lasten ja nuorten omat lähtökohdat, tarpeet ja valmiudet.

Tukiammunta on harjoittelumuoto, jonka avulla aloittelijat ja lapset pääsevät helposti jyvälle uudesta harrastuksestaan. Asetta kannattelevat tuet helpottavat ammunnan perusasioiden, kuten tähtäyksen ja liipaisun, oppimista. Kultahippukilpailuissa tukien käyttäminen on sallittua.

Ilma-aseiden Kultahippufinaalien tulokset oheisessa liitteessä.