Timo McKeownista pistoolin päävalmentaja
12.4.2016 klo 12:00

Timo McKeown.

Timo McKeown on nimitetty Ampumaurheiluliiton pistoolilajien päävalmentajaksi. Konsultoivana valmentajana jatkaa montenegrolainen Zeljko Todorovic.

Lohjalla asuvan Timo McKeownin kanssa tehty sopimus kattaa tämän vuoden, kuten myös Zeljko Todorovicin.

– Roolini kuitenkin liittyy vahvasti Tokio 2020 -projektiin. Minun tehtäväni on löytää potentiaalisia urheilijoita sekä kehittää nykyisiä ja uusia urheilijoita huipulle, ”Mäkkäri” viittaa Tokiossa neljän vuoden kuluttua järjestettäviin olympialaisiin.

– Potentiaalisia urheilijoita on, mutta toki heitä toivotaan lisää.

Yksi iso kokonaisuus jatkossa ovat seurakäynnit, joilla muun muassa kerrotaan, miten maajoukkue toimii ja millaista valmentaminen on. McKeown on jo käynyt Mikkelin Ampujien luona.

Ensi viikolla 51 vuotta täyttävä McKeown on kokenut valmentaja ja kouluttaja. Valmennustehtävissä hän on ollut vuodesta 1992 lähtien.

– Tämä on taas yksi askel eteenpäin. Tavoitteenani on jo pitkään ollut toimia ammattimaisena valmentajana.

Todorovic otti Ampumaurheiluliiton pistoolilajien konsultoivan päävalmentajan tehtävät vastaan toukokuussa 2013. Hänellä oli osa päävalmentajan tehtävistä, ja hän on vastannut kokonaisuudesta, maajoukkuetoiminnasta ja kilpailuista.

– ”Todo” oli muutosjohtaja. Hänen toimestaan toiminta saatiin oikeille raiteille. Läpinäkyvyyttä on tullut selkeästi lisää eli nyt tiedetään miten maajoukkueeseen pääsee ja miten siellä ollaan. Jatkossa hän auttaa rinnalla ja ”katsoo perään” sekä käy muutamilla leireillä.

McKeown on nimitykseensä tyytyväinen.

– Nyt pääsen tekemään töitä oikeasti, hän myhäili.