Ampumaurheiluliitolla tuloksellinen ja kasvun vuosi 2015
23.4.2016 klo 12:00

Liittovaltuuston kokous pidettiin lauantaina hotelli Pasilassa.

”Ampumaurheiluliitolla oli tuloksellinen ja kasvun vuosi 2015. Olen siitä todella iloinen”, toiminnanjohtaja Risto Aarrekivi sanoi lauantaina Helsingissä pidetyssä liittovaltuuston kokouksessa.

Suomen Ampumaurheiluliiton (SAL) liittovaltuuston kokous pidettiin lauantaina Helsingissä. Kokouksen alussa onniteltiin 90-vuotisjuhliaan viettänyttä Turun Seudun Ampujia (TSA) ja 110 vuotta täyttävää Kuopion Ampuma- ja Metsästysseuraa (KAMS).

Vuoden 2015 toimintakertomuksen esitellyt toiminnanjohtaja Risto Aarrekivi sanoi olevansa ”todella iloinen” siitä, että liitolla oli tuloksellinen ja kasvun vuosi.

– Kun näin todetaan, on syytä kertoa myös perustelut. Niitä ovat: jäsenmäärän kasvaminen 3,6 prosentilla, lisenssien kokonaismäärän kasvaminen, Kultahippuseuroja on tullut lisää, ampumaurheilukoululaisten määrä on kasvanut, kansainvälinen menestys – josta mainittakoon 44 henkilökohtaista EM- ja MM-kisamitalia – ja yhteiskunnallisen vaikuttamisen tehostuminen sekä tuloslaskelman plusmerkkinen tulos, Aarrekivi luetteli.

SAL:n liittovaltuusto hyväksyi kokouksessaan vuoden 2015 toimintakertomuksen ja tilinpäätöksen sekä myönsi vastuuvapauden hallitukselle ja muille tilivelvollisille. Ampumaurheiluliiton kulut olivat noin 2,3 miljoonaa euroa, ja liiton tulos oli 43 624 euroa ylijäämäinen.

Liittovaltuusto vahvisti kokouksessaan myös vuoden 2017 talousarvion perustana olevat maksut. Jäsenmaksuihin ja lisensseihin ei tullut muutoksia edelliseen vuoteen verrattuna.

Ampumaurheiluliitossa oli viime vuoden lopussa 33 985 jäsentä ja 301 jäsenyhdistystä.

Ampumaurheiluliiton nykyiset pidemmän aikavälin linjaukset päätti vuoden 2014 liittokokous. Niitä on noudatettu vuosina 2015-16. Ampumaurheiluliitto järjesti perjantaina – liittovaltuuston kevätkokouksen aattona – työseminaarin, jota kutsuttiin strategian pohjatyöksi. Liiton puheenjohtaja Pia Nybäck sanoi eilen, että kyse on liiton toimintasääntöjen mukaisesta prosessista, joka liittyy pidemmän aikavälin suunnitelmiin.

– Ne lyödään syksyn liittokokouksessa kiinni, ja nyt niitä on hyvä pohtia isommalla porukalla. Mikä on oikea suunta liitolle? Luomme suuntaviivat tuleville vuosille eli nyt katse eteenpäin ja miettimään, miten ampumaurheilua kehitetään, Nybäck evästi osanottajia.

Perjantain aineisto on se, minkä perusteella työ jatkuu, ja se esiteltiin pääpiirteissään liittovaltuustolle lauantaina. Tulevien kuukausien aikana sitä ”jalostetaan”, ja syksyn liittokokouksessa asia tuodaan esille. Nybäck totesikin liittovaltuuston kokouksessa, että Vesa Nissisen vetämässä työseminaarissa luotiin perusta strategiatyölle määrittämällä ne keskeiset ulkoiset ja sisäiset muutostekijät, jotka on otettava huomioon toiminnan linjauksessa ja suuntaviivoissa vuosille 2017-19.

Vuosi 2019 on Ampumaurheiluliiton 100-vuotisjuhlavuosi. Siihen liittyen on jo käynnistetty toimenpiteitä, joista yksi on historiateoksen kirjoittajan valitseminen. Hän on Kalle Virtapohja. Juhlavuoden halutaan olevan kunnianosoitus 100-vuotiaalle suomalaiselle ampumaurheilulle, ja jokaisen seuran toivotaan lähtevään juhlavuoteen mukaan.

Suomalaiset ampumaurheilijat ovat saavuttaneet kaksi paikkaa elokuussa järjestettäviin Rio de Janeiron olympialaisiin. Trap-ampuja Satu Mäkelä-Nummela nimettiin jo lokakuussa Suomen olympiajoukkueeseen. Olympiakomitean seuraava valintakokous on ensi keskiviikkona. Syyskuun paralympialaisissa Suomea edustaa kivääriampuja Minna Leinonen.