Kiväärinuoret pääsivät EYL-finaaliin
24.4.2016 klo 12:00

Ruotsi voitti sunnuntaina 14–18-vuotiaiden ilmakiväärin Euroopan nuorten liigan eli EYL-kilpailun Lohjalla Kisakallion urheiluopistolla. Sen 3-jäseninen joukkue sai ”taistella” tosissaan jopa uusintalaukauksille saakka. Sitkeänä vastustajana oli Suomen joukkue, joka venyi lisälaukauksille saakka, mutta niissä länsinaapuri oli hituisen tarkempi.

Teksti: Matti Erkkilä

Kiväärikisan ratkaisuksi tuli 0,2 pisteen ero päätöslaukauksella. Kirvelevä tappio ei ehkä murehduttanut suomalaisia, sillä tästä osakilpailun karsinnasta selviytyi 13.-16. lokakuuta Italiassa pidettävään finaaliin kaksi parasta joukkuetta – Ruotsi ja Suomi.

Ruotsille viimeinen ottelu Suomea vastaan oli erittäin merkityksellinen. Jos Suomi olisi ollut tuon 0,2 pistettä tarkempi, se olisi voittanut ja Norja olisi sijoittunut toiseksi ja matkannut Italiaan.

Ilmapistoolin voitti Liettua. Italiaan matkaa myös Puola, joka kukisti niukasti Latvian.

Kummassakin lajissa oli mukana viisi maata – kiväärissä Ruotsi, Suomi, Norja, Puola ja Viro sekä pistoolissa vastaavasti Liettua, Puola, Latvia, Ruotsi ja Norja. Suomelta ei ollut pistoolijoukkuetta.

Eurooppa on tässä kilpailumuodossa jaettu kolmeen lohkoon, ja kunkin lajin kaksi parasta maata selviytyy finaaliin.

Uusimuotoinen kilpailu sai osanottajilta laajan hyväksynnän. Perinteisestä ampumakilpailusta se poikkeaa muun muassa siten, että siinä kohtaa kaksi maata. Niiden joukkueen jäsenet on luokiteltu ykkös-, kakkos- ja kolmosampujiksi. Siis ykköset kilpailevat keskenään, kakkoset keskenään jne. Voittaja saa kaksi pistettä, tasapelistä saa pisteen ja tappiosta 0 pistettä. Ampuma-ajat ovat perinteisiä aikoja lyhyemmät.

Suomen kiväärinuorten ajatukset olivat kilvan jälkeen seuraavat:

Marianne Palo (IMAS): ”Kilpailuni oli perustekemistä. Jos tein huonon osuman, pystyin sen paikkaamaan hyvällä laukauksella. Kyllä shoot off jännitti. Suorituksiini olen kohtuullisen tyytyväinen. Ensi viikolla pitäisi lähteä nuorten kisoihin Saksaan.”

Cristian Friman (ESF): ”En ole tekemiseeni tyytyväinen. Ampuma-asennossa oli pientä heiluntaa. Ei minua jännittänyt, sillä tällaisia kisoja olen jo käynyt useita. On tämä mielenkiintoinen kilpailumuoto.”

Jenna Kuisma (PAS): ”Olen tyytyväinen suorituksiini. Erityisesti minua innosti joukkuekisan luonne. Tämän kesän tavoitteeni on menestyä kesän SM-kilpailuissa.”

Sebastian Långström (KSF): ”Kilpailutapahtumana tämä on ihan kiva. Olen ollut mukana nyt neljissä EYL:n kilpailuissa. Osumatarkkuuteni oli täällä vähän heikko.”

Viidettä kertaa järjestetty kilpailu oli kova urakka myös toimitsijoille. Päävastuun kantoivat Kyrkslätt Skytteförening (kisojen läpivienti) yhteistyössä Rauman Seudun Urheiluampujien kanssa (ratalaitteisto ja tulospalvelut).

Suomen Ampumaurheiluliiton toiminnanjohtaja Risto Aarrrekivi suoritti merkittävän huomionosoituksen palkintojenjaon yhteydessä. SAL:n hallitus oli päättänyt myöntää liiton korkeimman huomionosoituksen (kultaviiri no 34) Georg-Peter Björkqvistille. Hän on toiminut uutterasti SAL:n tehtävissä ja samoin nyt päättyneissä EYL-kisoissakin.

Järjestäjät selviytyivät hyvin tehtävästään. Kiitoksia saatiin vierailta. Esimerkiksi ruotsalaiset pitivät kisapaikkaa mainiona ja järjestelyihinkin he olivat tyytyväisiä.