Kouluttaudu valmentajaksi
12.5.2016 klo 12:00

Valmentajan ammattitutkinnon (VAT) näyttötutkintoon valmistava koulutus alkaa tammikuussa 2017 Kisakallion Urheiluopistolla. Koulutukseen haku on käynnissä nyt.

Valmentajan ammattitutkinto
Seuraava näyttötutkintoon valmistava koulutus alkaa tammikuussa 2017.

Lataa VAT -esite tästä

Koulutuksen tavoite ja tarkoitus
Valmentajan ammattitutkinto on näyttötutkintojärjestelmään kuuluva ammatillinen aikuiskoulutus. Työssä, muussa käytännön elämässä sekä koulutuksessa hankittu ammattitaito osoitetaan tutkintotilaisuuksissa. Kisakallion Urheiluopisto järjestää Valmentajan ammattitutkintoon valmistavaa koulutusta.

Koulutuksen tavoitteena on antaa valmiuksia ja osaamista toimia urheiluseura valmentajana kansallisen tason kilpa- ja huippu-urheilussa, yksilö- ja joukkuelajien valmentajana, valmennuksen suunnittelu- ja koulutustehtävissä tai yrittäjänä pääasiassa liikunta-alan yhteisöissä. Valmistavan koulutuksen voi suorittaa myös oman työn ohessa ja se valmistaa opiskelijaa tutkintotilaisuuksiin. Tutkinnon suorittajille laaditaan henkilökohtainen opiskelu- ja tutkinnon suorittamissuunnitelma. Tutkinnon voi suorittaa myös ilman valmistavaa koulutusta pelkkinä tutkintotilaisuuksina.

Tutustu Valmentajan ammattitutkinnon tutkinnon perusteisiin
Lataa PDF

Kohderyhmä
Tutkinto on tarkoitettu valmennuksen parissa urheiluseuroissa työskenteleville jo valmennuskokemusta omaaville henkilöille. Näyttötutkintoon valmistavaan koulutukseen hakeutuvilta edellytetään työn tai harrastusten kautta saatua alan työkokemusta ja vähintään 2. tason lajiliiton valmentajakoulutusta tai muuta vastaavaa koulutusta ja osaamista. Liikunta-alan ohjaus- ja valmennuskokemus, työsuhde liittyen valmennukseen sekä alan työpaikka esim. urheiluseurassa katsotaan hakijalle eduksi. Lajiliiton suositus on edellytys koulutukseen pääsylle.

Valmentajan ammattitutkinnon terveydentilavaatimukset
terveytentilavaatimus

Työtehtävät
Tutkinto valmistaa opiskelijaa toimimaan ammattimaisesti valmennuksen tehtävissä seura, alue- ja liittotasolla.

Koulutuksen sisältö
Valmentajan ammattitutkinnon suorittaminen edellyttää kahden pakollisen ja yhden valinnaisen tutkinnon osan suorittamista.

=> Pakolliset tutkinnon osat:

• Ammatillinen toiminta valmentajana
  • Urheilijan kehityksen tukeminen

=> Valinnaiset tutkinnon osat:

• Lasten valmentaminen
  • Nuorten valmentaminen
  • Aikuisten valmentaminen

Koulutuksen toteutus ja opiskelutapa
Koulutus toteutetaan puolentoista vuoden mittaisena monimuoto-opiskeluna muodostuen lähi- ja etäjaksoista. Lähiopetusjaksot pidetään pääsääntöisesti Kisakalliossa. Etäjaksoilla tehdään oppimistehtäviä ja suoritetaan työssäoppimista urheiluseurassa. Koulutukseen sisältyy mentorointiprosessi, jonka tavoitteena on tukea valmentajan ammatissa toimimista ja kehittymistä.

Koulutuksen hinta
Koulutuksen hinta on 1550€, joka sisältää valmistavan koulutuksen ja tutkintotilaisuudet.
Majoituksen ja täysihoidon sisältävän koulutuspaketin hinta on 2950€.
Lisäksi opiskelija maksaa Opetushallituksen tutkintomaksun 58€.
Osallistuminen tutkintotilaisuuksiin ilman valmistavaa koulutusta maksaa 500€/ tutkintotilaisuus.

Koulutuksen toteutus tammikuussa käynnistyvässä VAT-koulutuksessa

• ti 17.1.17 (orientaatiopäivä)
  • ma 6.2. – ke 8.2.17
  • su 12.3. – ti 14.3.17
  • ma 24.4. – ke 26.4.17
  • su 21.5. – ti 23.5.17
  • ma 4.9. – ke 6.9.17
  • su 8.10. – 10.10.17
  • ti 14.11. – 17.11.17 (taitoseminaari)
  • ma 29.1. – ke 31.1.18
  • su 4.3. – ti 6.3.18
  • ma 23.4. – ke 25.4.18

Hakeminen
Seuraavaan koulutukseen haku on käynnissä nyt.
Haku päättyy 30.9.2016.
Hakeminen tapahtuu hakulomakkeella. Osa hakijoista kutsutaan haastatteluun.
Opiskelijavalinta tehdään hakulomakkeen, haastattelun ja lajiliiton suosituksen pohjalta 1.11.2016.

Hakulomakkeen voi tulostaa alla olevasta linkistä sekä sen voi tilata Kisakallion Urheiluopiston opintotoimistosta: opintotoimisto@kisakallio.fi tai puh. 019 3151 220.
LATAA HAKULOMAKE

Liitä hakemukseesi kopiot todistuksistasi sekä pyydä hakemuksen liitteeksi lajiliiton vapaamuotoinen suositus sähköpostitse tai kirjeitse.

Lajiliiton suositukset lähetetään:
jukka.hokka@kisakallio.fi tai
Kisakallion Urheiluopisto, VAT-haku,
Jukka Hokka, Kisakalliontie 284, 08360 Lohja

Koulutuksen voi suorittaa myös oppisopimuksella
Oppisopimus tehdään työnantajan ja oppisopimuskeskuksen välille. Oppisopimuksesta saa lisätietoa oman paikkakunnan oppisopimuskeskuksesta. Oppisopimusopiskelijan kustannuksista (valmistava koulutus ja tutkintotilaisuudet) vastaa oman paikkakunnan oppisopimuskeskus. Tutkintomaksun 58 e opiskelija maksaa itse.

Lue lisää: www.oppisopimus.net