Juho Kurjella väkinäinen päivä Münchenissä
23.5.2016 klo 12:00

Maanantai oli Kansainvälisen ampumaurheiluliiton (ISSF) maailmancupin kolmas kilpailupäivä. Juho Kurki oli 50m pienoiskiväärin makuun kisassa 67:s. Annika Sihvonen ja Katariina Laine pääsivät ”piekkarin” asentokilpailun karsinnasta tiistain peruskilpailuun.

Kansainvälisen ampumaurheiluliiton (ISSF) maailmancup jatkui maanantaina kolmatta päivää Saksan Münchenissä. Viimeinen kilpailupäivä on ensi keskiviikko. Cupissa kilpaillaan yhteensä kymmenessä kivääri- ja pistoolilajissa.

Münchenissä kilpaili maanantaina neljä suomalaista. Yksi heistä oli Kankaanpään Ampumaurheilijoiden Juho Kurki, joka sijoittui miesten 50m pienoiskiväärin makuun kilpailussa 67:nneksi. Hänen tuloksensa oli 617,4 (101,7+103,1+103,4+103,6+101,5+104,1). Sunnuntain karsintakilpailussa Kurjen tulos oli 6,2 pistettä parempi eli 623,6.

– Olosuhteet olivat hyvät, kun Juho ampui. Sen jälkeen tuuli yltyi ja lämpötila laski noin kahdeksaan asteeseen. Juholla oli tänään vähän väkinäistä ampumista, hän ei vain saanut sitä kulkemaan, Ampumaurheiluliiton kiväärilajien päävalmentaja Juha Hirvi sanoi.

Karsintakilpailun parhaan tuloksen (631,4) tehnyt Tanskan Torben Grimmel oli oivassa vireessä peruskilpailussakin, sillä hän tähtäsi parhaan tuloksen 632,0. Kahdeksan parhaan finaaliin pääsi 627,4 pisteellä. Kokenut Grimmel piti pintansa myös finaalissa, sillä hän otti kolmannen maailmancupin voittonsa 1,0 pisteen erolla Saksan Henri Junghäneliin. Grimmel, 40, on tämän lajin olympiahopeamitalisti Sydneystä (2000).

Katariina Laine (Hämeenlinnan Ampumaseura), Annika Sihvonen (Savonlinnan Metsästys- ja Ampumaseura) ja Pauliina Frilander (Pieksämäen Seudun Ampujat) olivat mukana naisten 50m pienoiskiväärin 3×20 ls karsintakilpailussa.

Sihvonen ja Laine pääsivät tiistain peruskilpailuun. Sihvonen oli omassa karsintaerässään 33:s tuloksellaan 572 (polvi 192, makuu 194, pysty 186). Laine teki saman tuloksen (191+193+188) omassa erässään ollen 30. paras. Frilanderin tulos 570 (191+199+180) sen sijaan ei riittänyt jatkoon.

Saksan Barbara Engleder ampui ensimmäisessä karsintaerässä 588 pistettä (198+197+193). Toisen erän ja koko karsinnan tarkin oli Kiinan Zhang Binbin 590 pisteellään (195+200+195).

Münchenin maailmancupiin osallistuu kaikkiaan 738 urheiluampujaa, jotka edustavat 88 maata. Suomalaisia on mukana kaksitoista. Kahdeksan kilpailee kivääri- ja neljä pistoolilajeissa.

ISSF:n seuraava maailmancup on 1.-11. kesäkuuta San Marinossa, jossa kilpaillaan haulikkolajeissa.

ISSF:n maailmancup (kivääri ja pistooli)
19.-26.5. München, Saksa

Tuloksia ma 23.5.

Miesten 50m pienoiskivääri 60 ls, makuu + finaali: 1) Torben Grimmel Tanska 210,6 (632,0), 2) Henri Junghänel Saksa 209,6 (628,8), 3) Matthew Emmons Yhdysvallat 187,2 (631,8), 4) Stian Bogar Norja 166,1 (627,4), 5) Stevan Pletikosic Serbia 145,7 (628,1), 6) Bojan Durkovic Kroatia 125,0 (627,9), 7) Claude-Alain Delley Sveitsi 103,0 (627,9), 8) Guy Starik Israel 79,8 (628,0), … 67) Juho Kurki 617,4. 70 osanottajaa.

Naisten 50m pienoiskivääri 3×20 ls, karsintakilpailu: Annika Sihvonen 572, Katariina Laine 572, Pauliina Frilander 570. Sihvonen ja Laine tiistain peruskilpailuun.

Lisää tietoa kilpailusta täältä.