Liikunnan ja urheilun menestyssuunnitelma käsittelyssä
27.5.2016 klo 12:00

Liikunta ja urheilu ovat Suomen merkittävin kansanliike. Jokaisen hyvinvointi rakentuu liikunnalliselle arjelle, todettiin keskiviikkona järjestetyssä tilaisuudessa, jossa esiteltiin liikunnan ja urheilun yhteinen menestyssuunnitelma.

Huippu-urheilijat inspiroivat ja tarjoavat meille unohtumattomia elämyksiä. Seurat ovat liikunta- ja urheiluyhteisön sykkivä sydän. Tästä syystä menestyssuunnitelma on koko Suomen asia. Kymmenien eri toimijoiden ja satojen eri ihmisten rakentama liikunnan ja urheilun yhteinen menestyssuunnitelma esiteltiin Helsingissä urheiluyhteisön seminaarissa keskiviikkona.

Menestyssuunnitelman keskeisin sisältö liittyy urheiluyhteisön valintoihin, joista on rakennettu lupauksia yhteiskunnalle.  Lupaukset liittyvät liikkuvaan lapsuuteen, nuorten ja aikuisten aktiiviseen arkeen, seuratoiminnan elinvoimaisuuteen sekä menestyvään huippu-urheiluun. Jokaisella osa-alueella halutaan saada aikaan parempia tuloksia rohkean yhdessä tekemisen ja uudenlaisen toimintakulttuurin kautta.

– Työn alla oleva liikunnan ja urheilun menestyssuunnitelmaprosessi on merkittävä liikuntaväen yhteinen asia.  Siinä on turvattava laajasti liikuntakentän toimintaedellytykset. Luottamus muutokseen lähtee siitä, että ihmisiä kuunnellaan. Kannattaa viedä keskustelu ruohonjuuritasolle asti, kannusti tilaisuudessa puhunut opetus- ja kulttuuriministeri Sanni Grahn-Laasonen.

Menestyssuunnitelman rakentamisen perusteet olivat esillä päivän puheenvuoroissa. Taustalla on erittäin nopea toimintaympäristön muutos sekä halu kehittää nykyistä toimintaa yhdistettynä liikunnan ja urheilun merkitykseen yhteiskunnassa.

– Suomen elinvoimalle on ensiarvoisen tärkeää, että liikunnan ja urheilun kokonaisuus toimii vaikuttavasti, inspiroivasti ja tuloksellisesti yhdessä, totesi avauspuheenvuorossaan Ampumaurheiluliiton puheenjohtaja Pia Nybäck.

Seuratoiminnan elinvoimaisuuden turvaaminen on urheiluyhteisön yksi keskeinen yhteinen tavoite. Jyväskylän kenttäurheilijoiden toiminnanjohtaja Jarkko Finni korosti yhteisöllisyyden merkitystä.

– Omassa toiminnassani pidän tärkeänä seuraavia asioita: syty, sytytä, osoita arvostusta, osallista  ja anna valita, Finni sanoi.

Liikkuvan lapsuuden toteutumisesta tilaisuudessa puhui Lappeenrannan perusopetusjohtaja ja Etelä-Karjalan Liikunnan ja Urheilun puheenjohtaja Mari Routti.

– Koulupäivän yhteyteen yhteistyössä seurojen ja järjestöjen kanssa rakennettavilla malleilla on iso merkitys kuntien kannalta. Poistetaan esteet liikkumisen ilolta. Tavoitteena on tehdä koulusta houkuttelevampi paikka.

Huippu-urheilun lupaus liittyy siihen, miten varmistamme kansainvälisen vertailun kestävän päivittäisvalmennuksen ja toimintaympäristön.

Osana menestyssuunnitelmaa suunnitteilla on Valon ja Olympiakomitean fuusio. Se on päätettävänä yhdistysten ylimääräisissä kokouksissa 20. kesäkuuta. Menestyssuunnitelma-seminaarin jälkeen Valon kevätkokous hyväksyi vuoden 2015 toimintakertomuksen ja tilinpäätöksen. Valon toimintavuosi oli 2 573,20 euroa ylijäämäinen.

Katso Pia Nybäckin puheenvuoro täältä.