Uusi testiasema maajoukkueen käyttöön
9.6.2016 klo 12:00

Veijo Sivula esittelemässä uutta testausasemaa Inkoon ampumaradalla. Kuvat: Lassi Palo
Juha Hirvi (takana) ja Juho Kurki keskustelemasa Veijo Sivulan kanssa.

Kivääri- ja pistoolimaajoukkueet saivat maanantaina käyttöönsä uuden testiaseman ja -ohjelman, kun patruunoiden ja aseiden testaamiseen erikoistuneen Best Testerin Veijo Sivula toi ne maajoukkueiden leirille Inkooseen.

– Ekat laukaukset ammuttiin pari päivää sitten, Veijo Sivula myhäili keskiviikkona Ampumaurheiluliiton kiväärilajien päävalmentajan Juha Hirven kanssa.

Ampumaurheiluliiton testaustoimen johtaja Sivula esittelikin rekvisiittaansa tyytyväisenä. Penkki, Siuksen taululaite ja -ohjelma, kannettava tietokone ja tulostin kulkevat näppärästi mukana.

– Yksi mies voi liikkua nyt sinne, missä urheiluampujat ja radat ovat – sisälle tai ulos. Isoja rakennusprojekteja ei tarvita, ja uusi paketti nopeuttaa konkreettisesti aseiden ja ”paukkujen” testaamista ja antaa luotettavan tiedon nopeasti. Se on suuri etu nykyaikana verrattuna vanhoihin pahvitauluihin, Hirvi listasi uuden testiaseman etuja.

Sivulan mukaan vastaavanlaisia testiasemia on ollut pääasiassa patruunatehtaiden käytössä.

– Tämä on nyt ainoa Suomessa, ja sitä voivat käyttää kaikki – kivääri- ja pistooliampujat, kasa-ampujat ja liikkuvan maalin ampujat. Kävimme viime syksynä Saksassa Lapuan Schönebeckin tehtailla. Uusi asema jäi vaivaamaan minua, joten päätin ostaa sen, Sivula kertoo.

Keskiviikkoon mennessä Sivula oli testannut Timo Keskisimosen ja Topi Hulkkosen ilmakiväärit ja paukut sekä erään kaupallisen tuotteen.