Liikkuvan maalin MM-joukkueeseen viisi urheiluampujaa
10.6.2016 klo 12:00

MM-joukkueeseen nimetty Mika Heikkilä harjoittelemassa Inkoossa keskiviikkona. Kuvat: Lassi Palo
Elli Räsänen lähtee myös MM-kisoihin Saksan Suhliin.

Ampumaurheiluliitto on nimennyt Suomen liikkuvan maalin MM-joukkueeseen viisi urheilijaa. Liikkuvan maalin MM-kilpailut ovat heinäkuussa Saksan Suhlissa.

Liikkuvan maalin MM-kilpailut järjestetään Saksan Suhlissa 14.-23. heinäkuuta. Lajin edelliset omat MM-kilpailut pidettiin Ruotsissa vuoden 2012 kesäkuussa.

Suomen MM-joukkueeseen kuuluu viisi urheiluampujaa. Miesten sarjassa on täysi joukkue eli kolme urheilijaa, poikien ja tyttöjen sarjaan nimettiin yksi urheiluampuja kumpaankin.

Liikkuvan maalin lajivalmentajan Ville Häyrisen mukaan ykköstavoite on miesten MM-joukkuekulta.

– Miesten joukkueemme on mielestäni kovin minun valmentaja-aikanani. Tomi-Pekka Heikkilä ja Krister Holmberg ovat voittaneet arvokisamitaleja, ja Heikki Lähdekorpi oli helmikuun EM-kilpailuissa viides. Suomi ei kuitenkaan ole ennakkosuosikki, vaan Ruotsi, Häyrinen sanoo.

– Mika Heikkilä on ampunut todella hyvin koko kevään ajan, ja hän on kehittynyt vielä lisää EM-kisoista. Ilmeisesti Urheilukoulu on tehnyt hänelle hyvää, Häyrinen kehaisi Inkoon-leirillä.

– Tyttöjen sarjassa Elli Räsänen on parhaimmillaan erittäin hyvä. Hänen tosin pitää ampua ennätystensä tasolle, jotta mitali olisi mahdollinen.

Neljä vuotta sitten Suomi oli liikkuvan maalin MM-kilpailujen mitalitilaston ykkönen, kun se voitti seitsemän kultaa, neljä hopeaa ja kolme pronssia. Mitaleja kertyi siis yhteensä neljätoista. MM-mitaleja saavutti yhdeksän maata. Eniten mitaleja voitti Ukraina (20), mutta sillä oli kaksi kultaa vähemmän kuin Suomella. Venäjälle kertyi kuusitoista mitalia, mutta vain kolme kultaista.

Häyrinen tietää, ettei samanlaista mitalisadetta ole Saksasta odotettavissa.

– Meillä on kuitenkin erittäin hyviä ampujia joukkueessa. Olimme tämän viikon Inkoossa leirillä, ja ensi viikolla viisi ampujaa lähtee Saksan Waldorfiin. Heidän joukossaan ovat MM-kisoihin nimetyt Lähdekorpi, Mika Heikkilä ja Räsänen. Juhannuksen jälkeen olemme vielä viikon ajan Inkoossa. Siinä on sitten meidän MM-valmistautumisemme.

Häyrinen on tyytyväinen miesten tilanteeseen, sillä jos vain mahdollista, Suomi olisi saanut MM-kisoihin kaksi todella kovaa joukkuetta. Nyt ”rannalle” jäivät valintarajan ylittäneistä Niklas Hyvärinen, Topi Hulkkonen ja Sami Heikkilä. On syytä mainita myös Jani Suoranta ja Mika Kinisjärvi, jotka ovat väläytelleet osaamistaan.

Mainittakoon sekin, että Krister Holmberg on ollut viimeksi poissa kansainvälisistä arvokisoista vuonna 2007.

– Kun hän ei mahtunut ruutilajien EM-kisajoukkueeseen, hän ampui kaksi viikkoa myöhemmin Suomen ennätyksen, Häyrinen nauraa.

Liikkuvan maalin MM-kilpailut
14.-23.7. Suhl, Saksa

Suomen joukkue (5)

Miehet: Tomi-Pekka Heikkilä (Kymppi 64), Krister Holmberg (Raseborgs Skyttar), Heikki Lähdekorpi (Satakunnan Ampujat)