Hälvälässä pilkahdus auringonpaistetta
11.6.2016 klo 12:00

Päijät-Hämeen reserviläispiiri järjesti eilen perjantaina 10.6.2016 keskustelutilaisuuden Hälvälän ampumaurheilukeskuksen tulevaisuudesta. Paikalle, kansallisesti tärkeälle rata-alueelleemme, oli saapunut runsain joukoin erilaisia sidosryhmiä, joista tärkeimmät olivat luonnollisesti Hollolan kunta sekä puolustusministeri Jussi Niinistö.

Ampumaratakeskustelussa Hollolan kuntaa edusti kunnan valtuuston puheenjohtaja Matti Siirola. Muita tahoja paikalla olivat Lahden Ampumaseura, Lahden hiihtoseura, Päijät-Hämeen liitto, Lahden poliisi sekä Panssariprikaati, jonka hoitovastuulla ovat Hälvälän puolustusvoimien radat. Lisäksi läsnä oli paikallisista kansanedustajista Mika Kari (sdp), Rami Lehto (ps) ja Jari Ronkainen (ps).

Keskustelutilaisuuden päämääränä oli saattaa puolustusministerin tietoon Hälvälään liittyvien sidosryhmien tämän hetkinen tahtotila kansallisestikin ainutlaatuisen ampumaurheilukeskuksen säilyttämiseksi. Puolustusvoimat päätti muutama vuosi sitten ns puolustusvoimauudistukseen liittyen ensin Hämeen Rykmentin lakkauttamisesta ja heti perään ampumatoimintansa lopettamisesta Hälvälässä vuonna 2024 ja poistumisesta koko alueelta vuoteen 2035 mennessä.

Hälvälään liittyen moni asia on edennyt alueen jatkokäytön suunnitteluun liittyen, mutta ehkä kaikkein merkittävin on se, että Hollolan kunta tukee jatkossa alueen säilyttämistä ampuma- ja harjoitusalueena. Kunnanvaltuuston puheenjohtaja Siirola totesi Hollolan kunnan tarkistaneen mielipidettään asiassa. Pitkään keskustelussa ollut kunnan asuinalueiden laajentaminen Hälvälän suuntaan on hieman laantunut sen jälkeen, kun kunnassa on valittu keskeiseksi laajentumisalueeksi muu suunta.

Tilaisuuden tärkeimpänä antina oli se, että puolustusministeri tulee selvittämäään yhdessä puolustusvoimien Pääesikunnan kanssa sen, ovatko aiemmin Hämeen Rykmentin lakkauttamisen yhteydessä tehdyt alueeseen liittyvät lopettamispäätöksien perusteet yhä ajankohtaisia. Mikäli puolustusvoimat vetäytyy kuitenkin Hälvälästä tulee tarkasteltavaksi tilanne, jatketaanko Hälvälässä ampuma- ja harjoitustoimintaa vai ei ja kenen toimesta.

Tapahtumasta julkaistuja juttuja:

Etelä-Suomen Sanomat: http://www.ess.fi/uutiset/kotimaa/art2277781

YLE-Lahti: http://yle.fi/uutiset/ampumarata_sailyy_sittenkin_hollolan_halvalassa/8948609

Ampumaharrastusfoorumi:  http://www.ampumaharrastusfoorumi.fi/puolustusministeri-niinisto-tutustui-halvalan-ampumaurheilukeskukseen/