Nuorten EM-kilpailut avattiin Tallinnassa
13.6.2016 klo 12:00

Henna Viljanen kantoi Suomen lippua EM-kisojen avajaisissa maanantaina Tallinnassa. Kuvat: Lassi Palo
Suomen joukkue ryhmäkuvassa.
EM-kilpailuihin osallistuu 30 maata.
Björn Friman osallistuu ensimmäisen kerran kansainvälisiin arvokilpailuihin.
Euroopan ampumaurheiluliiton puheenjohtaja Vladimir Lisin (oik.) ja pääsihteeri Aleksander Ratner matkalla avajaisiin.

Nuorten EM-kilpailut 25/50m pistooli- ja kiväärilajeissa avattiin maanantaina Tallinnassa. EM-kisat avasi Euroopan ampumaurheiluliiton (ESC) puheenjohtaja Vladimir Lisin.

Nuorten 25/50m pistooli- ja kiväärilajien EM-kilpailut järjestetään Tallinnassa 12.-19. kesäkuuta. Kisat järjestetään Viron Männikun Kaitseliitin radalla, jonka 25m pistoolirataa on uusittu, ja 50m rata on täysin uusi. Finaaleja varten on rakennettu rata, johon tilapäisjärjestelyin mahtuu pari sataa katsojaa.

Tallinnan EM-kilpailuihin osallistuu 236 nuorta ampumaurheilijaa, jotka edustavat 30 maata. Kisoissa on kaikkiaan 383 suoritusta. Suomen Ampumaurheiluliitto on nimennyt kisoihin 16 ampujan joukkueen, jossa on seitsemän kivääri- ja yhdeksän pistooliampujaa.

Björn Friman on yksi Suomen joukkueen arvokisojen ensikertalaisista. Esbo Skytteföreningenin nuorukainen osallistuu poikien ”piekkarin” makuuasennon kilpailuun, joka on torstaina. Friman on ampunut makuulta kaksi kertaa tuloksen 617,4.

– Ammuin ne Tanskassa ja Tshekissä järjestetyissä kansainvälisissä kilpailuissa. Katsotaan, mitä EM-kisoista tulee mukaan, hän mietti.

Lisäväriä Frimanille tuo se, että Tallinnan EM-kilpailut ovat hänen ensimmäiset arvokisansa ja myös ensimmäinen matkansa Viroon.

EM-kilpailujen avajaisia vietettiin aurinkoisena maanantai-iltana Harjumäellä Tallinnan keskustassa. Euroopan ampumaurheiluliiton (ESC) puheenjohtaja Vladimir Lisin kehui avauspuheessaan Männikun suorituspaikkoja ja kiitti kisaisäntiä järjestelyistä.

– Toivotan onnea kaikille urheilijoille, Lisin sanoi.

Avajaisissa Suomen lippua kantoi Poliisien Ampumaseuran kivääriampuja Henna Viljanen. Ensimmäiset mitalit jaetaan tiistaina poikien 25m pistoolissa. Suomea edustavat Joonas Kuusela (Sodankylän Ampujat), Leevi Siren (Turun Seudun Ampujat) ja Arttu Ihalainen (Pieksämäen Seudun Ampujat).

Finaaleja voi seurata suorana ESC:n nettisivuilta http://www.esc-shooting.org/. Ensimmäinen lähetys on torstaina 16. kesäkuuta kello 12.

Nuorten EM-kilpailut (25/50m pistooli- ja kiväärilajit)
12.-19.6. Tallinna, Viro

Suomen joukkue

Kivääri (7)