Bakun maailmancupissa 20 suomalaista
21.6.2016 klo 12:00

Eemil Pirttisalo osallistuu Bakussa ensimmäiseen miesten maailmancupiin. Kuva: Lassi Palo

Kansainvälisen ampumaurheiluliiton (ISSF) vuoden viimeinen maailmancup alkaa keskiviikkona Azerbaidzhanin Bakussa. Cupissa kilpailee 20 suomalaista urheiluampujaa.

Kansainvälisen ampumaurheiluliiton (ISSF) vuoden viimeisen maailmancupin kisatapahtumat alkavat Azerbaidzhanin Bakussa keskiviikkona 22. kesäkuuta. Cupiin osallistuu 640 urheiluampujaa, jotka edustavat 80 maata.

Bakussa kilpaillaan haulikko-, kivääri- ja pistoolilajeissa. Suomen joukkueeseen kuuluu 20 urheilijaa, joista viisi on kivääri-, kaksi pistooli- ja kolmetoista haulikkoampujaa. Joukossa on paitsi kokeneita urheilijoita myös yksi miesten maailmancupin ensikertalainen eli trapissa kilpaileva Eemil Pirttisalo.

Ruotsalon Metsästysyhdistystä edustava Pirttisalo ampui toukokuun alussa poikien uuden Suomen ennätyksen 119. Hän täytti viime viikolla 20 vuotta.

Bakussa kilpailevat myös Rio de Janeiron olympialaisiin lähtevät trap-ampujat Satu Mäkelä-Nummela (Orimattilan Seudun Urheiluampujat) ja Vesa Törnroos (Lahden Ampumaseura).

Bakussa järjestettiin vuosi sitten ensimmäiset Euroopan kisat.

ISSF:n maailmancup (haulikko, kivääri ja pistooli)
20.-29.6. Baku, Azerbaidzhan

Suomen joukkue

Kivääri (5)
Miehet: Jaakko Björkbacka (Lehtimäen Ampujat), Juho Kurki (Kankaanpään Ampumaurheilijat), Aleksi Leppä (Haminan Ampumaseura)
Naiset: Pauliina Frilander (Pieksämäen Seudun Ampujat), Katariina Laine (Hämeenlinnan Ampumaseura)

Pistooli (2)
Miehet: Ari Huhtamäki (Rauman Seudun Urheiluampujat), Karri Turunen (Nurmeksen Ampumaseura)

Haulikko (13)

Trap, miehet: Jukka Laakso (Orimattilan Seudun Urheiluampujat), Eemil Pirttisalo (Ruotsalon Metsästysyhdistys), Vesa Törnroos (Lahden Ampumaseura)
Trap, naiset: Satu Mäkelä-Nummela (Orimattilan Seudun Urheiluampujat), Marika Salmi (Orimattilan Seudun Urheiluampujat), Mopsi Veromaa (Sibbo Skyttegille). Mqs: Noora Antikainen (Orimattilan Seudun Urheiluampujat)

Skeet, miehet: Timo Laitinen (Sibbo Skyttegille), Lauri Leskinen (Sibbo Skyttegille), Miikka Peltonen (Honkajoen Seudun Ampujat). Mqs: Lari Pesonen (Ilomantsin Erämiehet)

Kaksoistrap: Simo Köylinen (Orimattilan Seudun Urheiluampujat), Sami Ritsilä (Orimattilan Seudun Urheiluampujat)

Lisää tietoa kilpailusta löydät täältä.