ISSF:n yleiskokous hylkäsi uuden sääntömuutoksen
2.7.2016 klo 12:00

ISSF:n yleiskokous pidettiin 1-2.7. Moskovassa. Kokoukseen osallistui 130 jäsenmaata. Suomen Ampumaurheiluliittoa kokouksessa edustivat liiton puheenjohtaja ja toiminnanjohtaja. Kokouksen yksi keskeisimmistä asioitsa oli mm. ISSF:n uusien sääntöjen hyväksyminen.

Uutta sääntöluonnosta oli valmisteltu jo yli vuoden verran. Jokaisella kansallisilla liitoilla oli mahdollisuus lausua kommenttinsa hyvissä kommentit ja muutosehdotuksensa, jonak jälkeen liitot saivat vielä uuden version lausuttavakseen. Säännöissä oli huomioitu KOK:n 2020 tavoitteet.

Käydyssä äänestyksessä hyväksymispäätös olisi tarvinnut 156 ääntä 239 saatavilla olevasta äänestä. Hyväksymisen puolesta äänesti 148 ja vastaan 84. Näin ollen hyväksyminen ei saanut puolelleen tarvittavaa määräenemmistöä.
Vastustajien joukko koostui pääosin Aasian ja Afrikan maista.

• Valitettavasti yleiskokous ei ollut valmis viemään ISSF:n hallintoa nykyaikaisempaan suuntaan. Uudessa sääntöuudistuksessa oli hyvin huomioitu KOK:n 2020 hyvään hallinnon tavoitteet, mutta niitä ei nyt hyväksytty. Prosessi toki jatkuu ja toivottavasti muutokset saadaan mahdollisimman nopeasti eteenpäin, jottei se vaikuta ampumaurheilun asemaan olympiaperheessä, totesi tyrmistyneenä SAL:n puheenjohtaja Pia Nybäck, joka on myös Suomen Olympiakomitean hallituksen jäsen.