Uusi kevyempi maku – 6A Open Tyrrissä
4.7.2016 klo 12:00

Kuusankosken Ampujat järjestää 12.-13. elokuuta uuden, 6A Open -nimeä kantavan pistoolikilpailun. Kisassa ammutaan kahtena päivänä 50m pistooli, 25m olympiapistooli ja 25m pistooli/isopistooli.

Kilpailun puuhamies Petri Federley kertoo, että kilpailun yhteydessä ammutaan useampia erikoiskilpailuita, mm. uudenlainen olympiapistoolin joukkuekilpailu ”Massaolympia”.

– Tässä kilpailussa koko kolmimiehinen/-naisinen joukkue ampuu yhtä aikaa samoihin tauluihin. Näin saadaan murrettua käsitys olympiapistoolista ratasyöppönä kisatapahtumana. Joukkueen voi kasata saman alueen eri seuroista ja eri sarjoista. Voittajajoukkue selviää pudotuskilpailun perusteella, Federley sanoo.

– Palattuani lajin pariin vuosien tauon jälkeen koin, että kaipaamme uudistumista. Olen kilpaillut jousiammunnan parissa pienimuotoisesti, ja minulle heräsi inspiraatio lainata sieltä kevyempää kisaorganisaatiota.

Kilpailussa ampujat ottavat 25m lajeissa tulokset itse ylös ja vain tarpeen tullen pyytävät ratatuomarin paikalle – kuten jousiammunnassa on tehty menestyksellä vuosikymmeniä. Näin organisaatio- sekä tunnelma kevenee, ja musiikki saattaa soida.

6A Open ammutaan Tyrrin ampumaradalla samaan aikaan kuin Rion olympialaisissa ammutaan olympiapistoolikisa. Kilpailun suojelijana toimii olympialaisten pronssimitalimies Kuusaalta, Rauno Bies.